ေခမရဌ္တိုင္း ဂံုရွမ္းဌာေန က်ိဳင္းတံုေျမ
ကၽြန္ေတာ္တို႔ထြက္လာခဲ့တဲ့ ခရီးစဥ္က ၀မ္ညွပ္-၀မ္ရွဲန္
ဆိုတဲ့ရြာေလးေတြနဲ႔ အဲဒီရြာကလြယ္တိုင္းရင္းသားတို႔ရဲ
႔ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြကိုေလ့လာဖို႔ျဖစ္ပါတယ္ ။ ပထမဆံုး က်ိဳင္းတံုျမိဳ ႔ကေန
တရုတ္နယ္စပ္ျဖစ္တဲ့မိုင္းလားဘက္ကို 38 မိုင္အကြာေလာက္ထြက္လာခဲ့ရပါတယ္ ။
အဲဒီကမွတဆင့္ ေတာလမ္း ( လမ္းေလွ်ာက္၀င္ရင္ သံုးနာရီၾကာ )
ခရီးအတိုင္းအေနာက္ဘက္ကိုခ်ဳိး၀င္လိုက္ျပီးအေတာ္ေလးၾကာေတာ့ ပထမဆံုး
“၀မ္ညွပ္ရြာ” ေလးနဲ႔ ကုန္းေပၚက ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းဆီကို အရင္ေရာက္တာပါ ။
ဒါေပမယ့္လည္း ေရွ ႔ဆက္သြားရင္ ပိုျပီးစိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းတဲ့
“၀မ္ရွဲရြာ”
နဲ႔ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းကို ေတြ႔ရအုံးမွာဆိုေတာ့ အရင္ေတြ႔တဲ႔ ၀မ္ညွပ္ရြာနဲ႔
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းၾကီးကို ထားခဲ့လိုက္ျပီး ေရွ ႔ဆက္လာခဲ့ပါတယ္ ။
ခရီးဆံုးေတာ့ ၀မ္ရွဲန္ရြာကိုေရာက္ေတာ့တာပါ ။ လြယ္တိုင္းရင္းသားတို႔ရဲ ႔
၀မ္ရွဲန္ရြာေလးမွာ စိတ္ေက်နပ္ေအာင္ ေလ့လာလည္ပတ္ခဲ့ျပီးအခါမွာ
ရြာနဲ႔တြဲလွ်က္ရွိတဲ့ ေရွးေဟာင္းဘုန္းၾကီးေက်ာင္းဆီကို
ဆက္ျပီးေလ့လာျဖစ္ခဲ့တာပါပဲ ။
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းရွိတဲ့ေနရာကိုေရာက္ေတာ့ ေတြ
႔ျမင္လိုက္ရတဲ့ ျမင္ကြင္းက ကၽြန္ေတာ့အတြက္ အေတာ္ေလးကို ထူးဆန္းသလို
ခံစားေနရပါတယ္ ။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းၾကီးက ျပည္မဘက္မွာ ေတြ
႔ဖူးေနက်ပံုစံမ်ိဳးမဟုတ္တာအျပင္ ထူးျခားဆန္းျပားတဲ့အသြင္ျပင္အေနထားနဲ႔
တည္ရွိေနတာမို႔ အေတာ္ေလးကို စိတ္၀င္စားမိသြားတာပါ ။
ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကိုၾကည့္ရတာကလည္း ျပီးခဲ့တဲ့ ဆယ္စုနွစ္ေတြအတြင္း
တည္ေဆာက္ထားခဲ့တာမ်ိဳး မဟုတ္ေလာက္ဘူး ။ သာမန္အားျဖစ္
ခန္႔မွန္းၾကည့္ရရင္ေတာင္မွ အနည္းဆံုး ရာစုနွစ္နွစ္ခုေလာက္ကို
ျဖတ္သန္းလာခဲ့ျပီး ျဖစ္ေလာက္ပါတယ္ ။ အဓိကေက်ာင္းေဆာင္ၾကီးအပါအျပင္
ဘုန္းၾကီးေနတဲ့အေဆာင္ ၊ ကိုရင္ေနတဲ့အေဆာင္နဲ႔
တျခားဘုရားေက်ာင္းေဆာင္ငယ္ေတြအပါအ၀င္ အကုန္လံုး ေက်ာင္းေဆာင္ ၈
ေဆာင္ေလာက္ရွိမွာပါ ။ အဲဒီေက်ာင္းေဆာင္ေတြအကုန္လံုးကို ၀ိုင္းပတ္ျပီး
အုတ္တံတိုင္းၾကီးနဲ႔ ကာရံထားပါတယ္ ။
ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးရဲ ႔အမိုးက ဘံုသံုးဆင့္အမိုးပါ ။ ဒါေပမယ္႔ အမိုးေတြက
တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ထပ္ေနသလိုျဖစ္ေနေတာ့ ဘံုအဆင့္ဆင့္ေတြကို
ရုတ္တရက္ၾကည့္လိုက္ရင္ မထင္ရွားဘဲ ျဖစ္ေနပါတယ္ ။. အရင္တုန္းကေတာ့ ေက်ာင္းရဲ
႔ အမိုးေတြကို ခဲျပားေတြနဲ႔ပဲအမိုးမိုးထားခဲ့တာတဲ့ ။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့
ခဲျပားေတြေနရာမွာ အုတ္ကၽြတ္ျပားေတြကို အစားထိုးမိုးခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္ ။
အဲဒီအုပ္ၾကြတ္အမိုးေတြေတာင္မွ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ေဟာင္းႏြမ္းေနျပီး တခ်ိဳ
႔ေနရာမွာ ဖရိုဖရဲျဖစ္ေနၾကပါျပီ ။ ေက်ာင္းေတာ္ထဲ၀င္ၾကည့္လိုက္တဲ့အခါမွာေတာ့
ျမင္ေနက်ပံုစံမ်ိဳးေတြမဟုတ္ဘဲ ထူးျခားဆန္းျပားတဲ့ ယဥ္ေက်းမွဳလက္ရာမ်ားကို
ေတြ႕ျမင္ရေတာ့တာပါ ။ ေက်ာင္းေဆာင္အတြင္းမွာ အခင္းျပင္နဲ႔ နံရံေတြကလြဲလို႔
ထုတည္ခိုင္မာတဲ႔သစ္သားေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္လို႔တည္ေဆာက္ထားတာကိုေတြ ႔ရပါတယ္ ။
ထုတ္တန္းေတြနဲ႔ တိုင္လံုးၾကီးေတြကလည္း
ထုတည္ၾကီးမားတဲ့သစ္သားလံုးၾကီးေတြကိုအသံုးျပဳျပီး တည္ေဆာက္ထားတာပါပဲ ။
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းရဲ ႔ အတြင္းအျပင္ပံုစံက
ဒီနယ္နဲ႔ဆက္စပ္လွ်က္ရွိတဲ့ အမ်ိဳးႏြယ္တူ
တိုင္းရင္းသားမ်ားေဆာက္လုပ္ေလ့ရွိတဲ့ပံုမ်ိဳးျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္ ။
ရုပ္ပြားေတာ္ထုလုပ္ထားတဲ့ စတိုင္ေတြလည္း ဒီအတိုင္းပါပဲ ။ ျပည္မဘက္က
ရုပ္ပြားေတာ္ထုလုပ္မွဴေတြနဲ႔ မတူပါဘူး ။ မ်က္နွာေတာ္မွာ ေမးကျပားျပီး အေရွ
႔ကိုခၽြန္ထြက္ေနတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးပါ ။ ဘုရားခန္းပလႅင္အၾကီးေပၚမွာ
အရြယ္အစားသိပ္မကြာတဲ့ ထိုင္ေတာ္မူရုပ္ပြားေတာ္ၾကီး နွစ္ဆူကို အေရွ
႔အေနာက္ဆင့္လို႔ထားျပီး နေဘး၀ဲယာအေရွ ႔ေနာက္တို႔မွာလည္း
ဘုရားပလႅင္ေပၚမွာထားလို႔ရနိဳင္သေလာက္ကို ဆင္းတုေတာ္ေတြကို အစီအရီ
ထားရွိကိုးကြယ္ထားတာကို ဖူးေတြ ႔ရပါတယ္ ။ ဒါအျပင္ အဓိကပလႅင္ရဲ ႔
ေနာင္ေက်ာဘက္နဲ႔ နံရံေတြမွာလည္း ဆင္းတုေတာ္ေတြ အမ်ားအျပားထားရွိေသးတာပါ ။
ဆင္းတုေတာ္ေတြကေတာ့ အရြယ္စားမ်ိဳးစံုနဲ႔ ျပႊတ္သိပ္ေနေအာင္ကို
တားရွိကိုးကြယ္ထားတာကို ဖူးေတြ ႔ရပါတယ္ ။ ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္ရဲ
႔နံရံမ်ားမွာလည္း သစ္သားထြင္းရုပ္ၾကြေတြနဲ႔ ဇာတ္ကြက္ပန္းခ်ီမ်ားကို
ေနရာမလပ္ေအာင္ကို ေရးဆြဲတတ္ဆင္ထားတာကို ေတြ႔ေနရေသးတာပါ ။
အတိုခ်ံဳ ႔ေျပာရရင္ ေက်ာင္းေဆာင္အတြင္းေရာအျပင္မွာပါ အနုစိတ္လက္ရာေတြနဲ႔
ေနရာလြတ္မရွိေအာင္ ေရႊေရာင္တစ္၀င္း၀င္းတစ္၀င္း၀င္းနဲ႔ အလွဆင္ထားတယ္လို႔
ေျပာရမွာျဖစ္ပါတယ္ ။ ေက်ာင္းေဆာင္ထဲက တူးျခားတဲ့သစ္သားဆင္းတုေတာ္ေတြ ၊
ဘုရားပလႅင္ေတြမွာအလွဆင္ထားတဲ့ မွန္စီေရႊခ်လက္ရာေတြ ၊ သစ္သားထြင္း နတ္ရုပ္
နဂါးရုပ္ ၊ ၾကြင္းက်န္ေနေသးတဲ့ နံရံေဆးေရးပန္ခ်ီေတြ ၊ စာတိုက္ေသတၱာ ၊
ဆြမ္းအုပ္ စတာေတြရဲ ႔ အနုပညာလက္ရာေတြက အဆင့္ျမင့္လြန္းတာမို႔
ၾကည့္ရွေလ့လာေနရင္း အံ့ၾသမွဳေတြျဖစ္ေနရပါေတာ့တာပါ ။
ေက်ာင္းေဆာင္ေတြအတြင္းေလ့လာေနရင္းမွာလည္း ဒီလိုထူးျခားဆန္းျပားတဲ့
ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးေတြေပၚထြန္းလာေအာင္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ထားခဲ့ၾကတဲ့
ကုသိုလ္ရွင္ေတြကိုလည္း သိပ္ကိုအထင္ၾကီးေလးစားသြားမိပါတယ္ ။ ဒီေတာ့
ကၽြန္ေတာ့အေနနဲ႔က ဒီေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကို ဘယ္သူေတြ
စတင္ထည္ေထာင္သြားၾကတယ္ဆိုတာကိုလည္း သိခ်င္ေနမိေတာ့တာပါ ။ လက္ရွိအေျခအေနမွာ
ေတာၾကီးေတာင္ၾကီးထဲက ဒီဘုန္းၾကီးေက်ာင္း၀န္းက်င္မွာ
ေစာေစာက၀င္ေရာက္ေလ့လာခဲ့တဲ့ ၀မ္ရွဲန္ရြာေလးတစ္ရြာကိုပဲေတြ ႔ေနရတာဆိုေတာ့
စိတ္ထဲမွာ ေတြးေတာစရာေတြ ေပၚလာေတာ့တာပဲ ။
ကၽြန္ေတာ္က
၀မ္ရွဲန္ရြာဘုန္းၾကီးေက်ာင္းနဲ႔ ပက္သက္လို႔ သမိုင္းေၾကာင္းအေထာက္ထားေတြကို
ဘာမွ ေသေသခ်ာမသိရေသးပါဘူး ။ ဒီေတာ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းနဲ႔ ပက္သက္တဲ့
ပေဟဠိေတြက ပိုပိုမ်ားလာေနမိပါေတာ့တာပါ ။ ေနာက္ျပီး ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ထဲမွာ
ေစာေစာက၀င္ေရာက္လည္ပတ္ခဲ့တဲ့ ၀မ္ရွဲန္ရြာနဲ႔
ဒီလိုယဥ္ေက်းမွဳအဆင့္ျမင့္မားစြာတန္ဆာဆင္ျပီးတည္ရွိေနတဲ့
ရြာထိပ္ကဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတို႔ကို ဘယ္လိုမွ ဆပ္စပ္လို႔မရဘဲျဖစ္ေနရပါတယ္ ။
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းနဲ႔ တစ္ဖာလံုအကြာအတြင္း တည္ရွိေနတဲ့ ၀မ္ရွဲန္ရြာဟာ
လြယ္တိုင္းရင္းသားေတြ ေနထိုင္ၾကတဲ့ရြာေလးတစ္ရြာျဖစ္ပါတယ္ ။
ရြာသူရြာသားေတြကဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ျဖစ္ၾကတယ္ဆိုတာကေတာ့ အမွန္ပါပဲ ။ ဒါေပမယ့္
၀မ္ရွဲန္ရြာသူရြာသားတို႔ဟာ သူတို႔ရဲ
႔ဓေလ့ထံုးတမ္းလူေနမွဳပံုစံေတြနဲ႔ခ်ည္ေနွာင္ျပီး
ျပင္ပေလာကနဲ႔ခပ္ကင္းကင္းေနၾကတဲ့ သေဘာရွိပါတယ္ ။ သူတို႔ရဲ ႔ လူမွဳအဖြဲ
႔စည္းေလးဟာ အျပင္ပေလာကနဲ႔လွမ္းကြာေ၀းေနျပီး သီးျခားကမၻာေလးလို
ေနေနၾကေသးတာပါ ။ လက္ရွိေတြ ႔ျမင္ရတဲ့ သူတို႔ရဲ ႔လူေနမွဳပံုစံနဲ႔
ခန္႔မွန္းမိသေလာက္ရြာရဲ ႔စီးပြားေရးအေျခေနေတြကို
အေျခခံျပီးေတြးၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းနဲ႔ ဒီရြာေလးကို
ဆက္စပ္လို႔မရေအာင္ ျဖစ္ေနမိပါတယ္ ။ ေနာက္ျပီး ဒီဘုန္းၾကီးေက်ာင္းဟာ
ေခတ္သစ္ဘူန္းၾကီးေက်ာင္းမဟုတ္ပါဘူး ။ အရင္ အနွစ္နွစ္ရာအတြင္းေလာက္ကတည္းက
ရွိေနေလာက္တဲ့ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အံုၾကီးေတြျဖစ္မွာပါ ။
အမွန္တိုင္း၀န္ခံရရင္ ကၽြန္ေတာ္မေတြးတတ္ေအာင္ကို ျဖစ္ေနရပါတယ္ ။
ဒါေပမယ့္လည္း ၀မ္ရွန္ရြာနဲ႔ ေရွးေဟာင္းဘုန္းၾကီးေက်ာင္းတို႔အၾကား
ဆက္စပ္မွဳကို ကၽြန္ေတာ္ေတြးတတ္သေလာက္ေတြးျပီး ေကာက္ခ်က္ခ်ခ်င္ပါေသးတယ္ ။
ပထမ အခ်က္အေနနဲ႔ေတြးၾကည့္ရရင္ အရင္ကဒီေနရာတစ္၀ိုက္မွာ
ဒီလိုယဥ္ေက်းမွဳအဆင့္ျမင့္မားတဲ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းကို တည္ေထာင္နိဳင္ေအာင္
စီးပြားေရးေကာင္းမြန္ျပီး ယဥ္ေက်းမွဳအဆင့္ျမင့္တဲ့လူမ်ိဳးစုေတြ
ေနထိုင္သြားခဲ့ဖူးသလား လို႔ပါ ။ ဒုတိယအခ်က္အေနနဲ႔က အခုလက္ရွိေတြ
႔ျမင္ေနရတဲ့ အဆင့္ျမင့္ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းၾကီးကို ၀မ္ရွဲန္ရြာမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္
ေနထိုင္လာခဲ့တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္လြယ္တိုင္းရင္းသားေတြကပဲ တည္ေထာင္ခဲ့တာ
ျဖစ္မွာပဲလို႔ ေတြးမိပါတယ္ ။
ကၽြန္ေတာ့အေနနဲ႔
အခုေတြးမိတဲ့ အခ်က္နွစ္ခ်က္ထဲက ဒုတိယအခ်က္ကသာ
ပိုျပီးျဖစ္နိဳင္ေျခရွိတယ္လို႔ ထင္မိပါတယ္ ။ လြယ္ ( သို႔မဟုတ္ ) တိုင္လြယ္
လူမ်ိဳးေတြဟာ တရုပ္ ၊ လာအိ္ု ၊ ယိုးဒယား နဲ႔ က်ိဳင္းတံုနယ္ေတြထဲမွာ ျပန္နွံ
႔ေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္အႏြယ္၀င္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။ တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ
တိုင္အႏြယ္၀င္ေတြပ်ံ ႔နွံ ့ေနထိုင္ရာနိဳင္ငံေဒသတြင္းက သူတို႔ရဲ ႔ယဥ္ေက်းမွဳ
လက္ရာအေဆာက္အအံုမ်ားကို အခုအခ်ိန္ထိ ေတြ ႔ျမင္ေနၾကရတာ ျဖစ္ပါတယ္ ။ အခုေတြ
႔ေနရတဲ့ လြယ္တိုင္းရင္းသားတို႔ေနထိုင္ရာ ၀မ္ရွဲန္ရြာအနီးက
ေရွးေဟာင္းဘုန္းၾကီးေက်ာင္းၾကီးဟာလည္း လြယ္တိုင္းရင္းသားတို႔ရဲ
႔ယဥ္ေက်းမွဳလက္ရာအေဆာက္အအံုၾကီးျဖစ္ပါတယ္ ။ ဒီလိုပံုစံတူ
အေဆာက္အအံုေတြကိုလည္း တိုင္အႏြယ္၀င္လူမ်ိဳးစုေတြ
ေနထိုင္ရာျမန္မာနိဳင္ငံအတြင္းက က်ိဳင္းတံုနယ္အျပင္ တရုတ္ ၊ လာအို ၊
ယိုးဒယား စတဲ့နိဳင္ငံေတြမွာပါ ေတြ႔ျမင္နိဳင္ေသးတယ္လို႔သိရပါတယ္ ။
ေနရာတစ္ေနရာနဲ႔ တစ္ေနရာ အေျခခံ အေဆာက္အအံုပံုစံေတြတူညီၾကမွာျဖစ္ေပမယ့္လည္း
ယဥ္ေက်းမွဳအနုအစိပ္လက္ရာအားျဖင့္ကေတာ့ မတူနိုင္ၾကပါဘူး ။ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ရဲ
႔ ေျပာျပခ်က္အရ အခုကၽြန္ေတာ္ေတြ ႔ေနရတဲ့ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးရဲ
႔အနုအစိတ္လက္ရာဟာ ယိုးဒယားဘက္မွာရွိတဲ့ ေခတ္ကာလတူလက္ရာေတြထက္ သာလြန္တယ္လို႔
ထိုင္းနိဳင္ငံကေလ့လာသူမ်ားကုိယ္တိုင္ မွတ္ခ်က္ျပဳသြားေၾကာင္း သိရပါတယ္ ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ
ကိုယ္ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ရာဘာသာတရားအေပၚမွာ သဒၵါတရားထက္သန္လြန္းတတ္ၾကပါတယ္ ။
မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္က သစ္ ၊ ၀ါး တို႔နဲ႔
ေဆာက္လုပ္တဲ့အိမ္ေလးေတြနဲ႔သာေနထိုင္ၾကမွာျဖစ္ေပမယ္လည္း ခိုင္ခန္႔ျပီး
ၾကီးက်ယ္ထူးျခား ဆန္းျပားတဲ့ သာသနိကအေဆာက္အအံုၾကီးေတြကို
ေဆာက္လွဴၾကေလ့ရွိပါတယ္ ။ ဒါဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔ရဲ ႔ လုပ္ရိုးထံုးစံေတြပါ ။
ပုဂံျမိဳ ႔ေဟာင္းမွာ ပုဂံေခတ္လူေနအိမ္အေထာက္ထားေတြ မေတြ ႔ရဘဲ
အဲဒီေခတ္ကေစတီပုထိုးဘုရားေတြကိုပဲေတြ ႔ေနရတာဟာ ဒီသေဘာမ်ိဳးဘဲလို႔
ပညာရွင္မ်ားက ယူဆၾကပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္
၀မ္ရဲန္ရြာကထူးျခားတဲ့ေရွးေဟာင္းဘုန္းၾကီးေက်ာင္းဟာ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ
ယံုၾကည့္သက္၀င္မွဳအားေကာင္းတဲ့ ၀မ္ရွဲန္ရြာသူရြာသားတို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္က
ျပဳလာခဲ့တဲ့ သဒၵါထက္သန္မွဳျပယုဒ္တစ္ခုအျဖစ္ မွတ္ယူရမွာျဖစ္ပါတယ္ ။
တကယ္ေတာ့ လြယ္တိုင္းရင္းသားေတြေနထိုင္ရာ ဒီေဒသရဲ
႔ေတာၾကီးမ်က္မည္းေနရာေတြမွာ ေနာက္ထပ္ဒီလို ယဥ္ေက်းမွဳလက္ရာအဆင့္ျမင့္မားတဲ့
ေရွးေဟာင္းဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေနၾကေသးတယ္လို႔
သိရပါတယ္ ။ တခ်ိဳ ႔ေနရာေတြက ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြရဲ ႔အနုပညာလက္ရာေတြဟာ
၀မ္ရွဲန္ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းထက္ေတာင္မွ အဆင့္ျမင့္မားၾကျပီး
အနီးအနားပတ္၀န္က်င္မွာရွိတဲ့ လြယ္လူမ်ိဳးေတြရဲ ႔ ဘ၀အေျခေနေတြကလည္း
ပိုမိုျမင့္မားတယ္လို႔ဆိုပါတယ္ ။ ဒီလိုျမိဳ႕ျပနဲ႔လွမ္းေ၀းတဲ့
ေတာၾကီးမ်က္မဲေတြထဲမွာ ေရွးေဟာင္းဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြနဲ႔
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြရွိေနၾကတာကို ၾကားသိရေတာ့ သြားေရာက္ေလ့လာခ်င္တဲ့
စိတ္ေတြတဖြားဖြား ေပၚေနမိတာပါ ။ ဒါေပမယ့္လည္း အဲဒီေနရာေတြကိုသြားေရာက္ဖို႔
လံုး၀မလြယ္ကူဘူးလို႔ သိရပါတယ္ ။ အခု ကၽြန္ေတာ္တို႔ ခက္ခက္ခဲခဲနဲ႔
လာေရာက္ခဲ့တဲ့ ၀မ္ရွဲန္ရြာနဲ႔ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းရွိရာေနရာဟာ
သြားရအလြယ္ကူဆံုးေနရာျဖစ္ျပီး တျခားလြယ္တိုင္းရင္းသားရြာနဲ႔
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြဆီကိုေတာ့ သာမန္အားျဖင့္သြားလည္ဖို႔ လံုး၀စိတ္မကူးပါနဲ႔
တဲ့ ။
နယ္ေျမအေၾကာင္းသိထားတဲ့ မိတ္ေဆြက အဲဒီလို သတိေပးေျပာဆိုပါတယ္ ။
နယ္ေျမအေၾကာင္းသိထားတဲ့ မိတ္ေဆြက အဲဒီလို သတိေပးေျပာဆိုပါတယ္ ။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ပါ ။ ၀မ္ညွပ္ရြာေလးနဲ႔
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းရွိရာကိုလာေရာက္လည္ပတ္ရတာ လွမ္းေ၀းျပီး
ပင္ပန္းလွေပမယ့္လည္း ကၽြန္ေတာ့အေနနဲ႔ အထူးပဲအားရေက်နပ္မိပါတယ္ ။ ဒီခရီးမွာ
လြယ္တိုင္းရင္းသားတို႔ရဲ ႔ လူေနမွဳဘ၀ပံုစံေလးေတြကို ေလ့လာခြင့္ရခဲ့တာအျပင္
သူတို႔ရဲ႔အံ့မခန္းသဒၵါတရားထက္သန္မွဳကို
ေပၚလြင္ေစတဲ့ေရွးေဟာင္းဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတာ္ၾကီးကိုပါ
ေလ့လာခြင့္ရခဲ့ေသးတာမို႔ ပိုျပီးအားရေက်နပ္ေနမိတာပါ ။ ကၽြန္ေတာ့အေနနဲ႔ကေတာ့
သီးျခားကမၻာေလးထဲက ခ်စ္ရာေကာင္းတဲ႔ လြယ္တိုင္းရင္းသူတိုင္းရင္းသားမ်ားနဲ႔
ေတြ႕ဆံုရျပီး
ထူးျခားတဲ့၀မ္ရွဲန္ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းၾကီးကိုပါေလ့လာခြင့္ရတာေတြကို ဘယ္ေတာ့မွ
ေမ့ေပ်ာက္လို႔ ရနိဳင္ေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး ။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္
အခါခြင့္သင္႔ရင္လည္း ဒီေနရာေလးကို ထပ္ျပီးသြားေရာက္နိဳင္ဖို႔
အားခဲထားပါေသးတယ္ ။ ျဖစ္ေအာင္လည္း သြားေရာက္လည္ပတ္အံုးမွာပါ ။
( ရန္ေနာင္စိုး )
Photos-Kyaw Ye Myint Aung
No comments:
Post a Comment