Ohn Mar Oo
ပအို၀္းသမိုင္း -Pa oh
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ သထံုျပည္မွေန၍ ထြက္ခြါလာရာတြင္ ေတာင္အရပ္မွ ေျမာက္အရပ္သို႔ထြက္ခြာလာျခင္းျဖစ္၍အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ား
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ သထံုျပည္မွေန၍ ထြက္ခြါလာရာတြင္ ေတာင္အရပ္မွ ေျမာက္အရပ္သို႔ထြက္ခြာလာျခင္းျဖစ္၍အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ား
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ကိုေတာင္သူ
ပအို၀္းဘာသာစကားျဖင့္ေတာင္စုအသံထြက္၏အဓိပၸါယ္မွာ
ရိုးသားျခင္းလူရိုးလူေျဖာင့္
ရိုးသားေျဖာင့္မွန္သူဟူ၍ျဖစ္သည္။ယင္းကိုျမန္မာကေတာင္သူ ဟု သ ႏွင့္
အသံထြက္လိုက္ေသာေၾကာင့္ ေတာင္သူ၊ယာခုတ္၊ေတာသား၊ေတာင္သူဆို
သည့္အဓိပၸါယ္မ်ိဳးျဖစ္လာသည္။ပအို၀္းဘာသာႏွင့္ ပေပးယို ေတာင္စူမွေတာင္စူ ဟုေျပာလိုက္ေသာအခါဒီကေလးရိုးမွရိုး ဟူေသာအဓိပၸါယ္မ်ိဳးျဖင့္ ေရွးျမန္မာမ်ားက ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ကို ေတာင္စူ (လူရိုး) ရိုးသားေျဖာင့္မတ္သူဟုဆိုလိုေသာ္လည္း သ သံေၾကာင့္အဓိပၸါယ္တစ္မ်ိဳးျဖစ္သြားေလသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို ပအို၀္းဟုေခၚေ၀ၚၾကျခင္းမွာ ယခုမွသာမဟုတ္ဘဲ လူမ်ိဳးေပၚေပါက္လာစကတည္းကေခၚဆိုခဲ့ၾကဟန္တူေပသည္။ပအို၀္းဘာသာျဖင့္ေရးသားထားေသာ
သည့္အဓိပၸါယ္မ်ိဳးျဖစ္လာသည္။ပအို၀္းဘာသာႏွင့္ ပေပးယို ေတာင္စူမွေတာင္စူ ဟုေျပာလိုက္ေသာအခါဒီကေလးရိုးမွရိုး ဟူေသာအဓိပၸါယ္မ်ိဳးျဖင့္ ေရွးျမန္မာမ်ားက ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ကို ေတာင္စူ (လူရိုး) ရိုးသားေျဖာင့္မတ္သူဟုဆိုလိုေသာ္လည္း သ သံေၾကာင့္အဓိပၸါယ္တစ္မ်ိဳးျဖစ္သြားေလသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို ပအို၀္းဟုေခၚေ၀ၚၾကျခင္းမွာ ယခုမွသာမဟုတ္ဘဲ လူမ်ိဳးေပၚေပါက္လာစကတည္းကေခၚဆိုခဲ့ၾကဟန္တူေပသည္။ပအို၀္းဘာသာျဖင့္ေရးသားထားေသာ
သု၀ဏၰပကာသနီက်မ္းတြင္
ပအို၀္းကို ပအူ၊ပအို၊ေတာင္သူ ဟူ၍ေဖာ္ျပထားေလသည္။
ဦးဘသန္း ျမန္မာရာဇ၀င္ (စာမ်က္ႏွာ ၂၃) တြင္ ဆာဂၽြန္ဂ်ာဒင္း၏ အလိုအရ မြန္လူမ်ိဳးတို႔ၿမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ရန္အတြက္ရွိႏွင့္ၿပီးသားေတာင္သူလူမ်ိဳးတို႔ကိုႏွင္ထုတ္ရသည္။ သထံုၿမိဳ႕ကားယခုအခါေတာင္သူလူမ်ိဳးတို႔၏အခ်က္အခ်ာျဖစ္သည္။ သထံုေရႊစာရံဘုရားႀကီးသမုိင္းတြင္ သထံု၌ ေတာင္သူပအူလူမ်ိဳးမ်ား စိုးစံေၾကာင္းႏွင့္ဆိုသည္ ဟုေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။
မြန္ရာဇ၀င္ႏွင့္ေစတီေတာ္သမိုင္း ေပါင္းခ်ဳပ္တြင္လည္းသထံုတြင္ျခင္း၏
အေၾကာင္းကားယခင္သု၀ဏၰဘုမၼိျပည္ဘြဲ႕အမည္မျဖစ္မည္ကျပည္ေစာင့္နတ္၊ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ဟု ရွိ၏တန္ခိုးကၠဒၶိပါတ္မႀကီးက်ယ္ေသး၊သာမညသာရွိေသးသည္။၄င္းေနာက္သု၀ဏၰဘုမၼိျပည္ တည္ေထာင္ျဖစ္ပြားစည္ကားသာယာရွိၿပီး မွေရွးကထက္ သာလြန္၍ ျပည္ေစာင့္နတ္ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ဟု ျပည္သူ ျပည္သားမြန္လူမ်ိဳး ပအူလူမ်ိဳးတို႔အလြန္လိုလား အားစိုက္ၾကကုန္၏ ဟုေဖာ္ျပထားေလသည္
သကၠရာဇ္ ၅၈၅ ခုႏွစ္ထိုး ေလးမ်က္ႏွာဘုရား
ေက်ာက္စာေခၚ မင္းနႏၵသူ ေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ ၄၃ တြင္လည္း ပအို၀္း ဟူေသာ စကားကိုေတြ႔ရွိရ၏ဦးဘန္း၏ျမန္မာရာဇ၀င္ႏွင့္မြန္ရာဇ၀င္ႏွင့္ ေစတီေတာ္သမိုင္းေပါင္းခ်ဳပ္တြင္လည္း ပူ၊ပအို၊ေတာင္သူ ဟူ၍
ေဖာ္ျပထားေလသည္။ထို႕ေၾကာင့္ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားကိုေရွးကပင္ ပအူဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ပအိို၀္း ဟူ၍လည္းေကာင္းေခၚခဲ့ၾကေပသည္။
အခ်ိဳ႕ကလည္းေတာင္သူဆိုသည္မွာ ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္စားေသာက္သူမ်ားကိုေခၚေၾကာင္းျဖင့္လည္း
ဆိုၾကပါသည္။ပညာရွင္မ်ားႏွင့္သုေတသနမ်ားက ေတာင္ေပၚတြင္ေနေသာကရင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္၍ ေတာင္သူ
ေခၚေၾကာင္းျဖင့္ထက္ျမင္ခ်က္ေပးၾကသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ကရင္နီတို႔သည္ကရင္တစ္မ်ဳိးျဖစ္ေသာ္လည္း
ကယားဟုေခၚသကဲ့သို႔ ေတာင္သူမွာလည္း ေတာင္ေပၚတြင္ေနေသာကရင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္၍ ေတာင္သူဟုေခၚ
ေၾကာင္းျဖင့္ဆိုၾကသည္။
အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ားကလည္းပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ားကို ေတာင္သူ ဟူ၍ေခၚၾကေလသည္။ေတာင္
သူအေခၚအေ၀ၚႏွင့္ပက္သက္၍ ျမန္မာတို႔သည္ မိမိတို႔ထက္ ေတာင္ဘက္က်ေသာ သထံုနယ္ ကုန္းေျမျမင့္ရွမ္းျပည္ဆီသို႔တတ္ခဲ့ၾကရာ ေတာင္လူ ဟုေခၚရာမွ ကာလေရြ႕ေလ်ာလာသည္ႏွင့္အမွ် ေတာင္သူ ဟူ၍ေျပာင္းလဲလာသည္ ဟုလည္း ဆိုၾကေပသည္။ သုေတသနသရုပ္ျပအဘိဓါန္ကလည္းလူမ်ိဳးတစ္ရာ့တစ္ပါးတြင္တစ္မ်ိဳးအပါအ၀င္ျဖစ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပေန၏
ဦးဘသန္း ျမန္မာရာဇ၀င္ (စာမ်က္ႏွာ ၂၃) တြင္ ဆာဂၽြန္ဂ်ာဒင္း၏ အလိုအရ မြန္လူမ်ိဳးတို႔ၿမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ရန္အတြက္ရွိႏွင့္ၿပီးသားေတာင္သူလူမ်ိဳးတို႔ကိုႏွင္ထုတ္ရသည္။ သထံုၿမိဳ႕ကားယခုအခါေတာင္သူလူမ်ိဳးတို႔၏အခ်က္အခ်ာျဖစ္သည္။ သထံုေရႊစာရံဘုရားႀကီးသမုိင္းတြင္ သထံု၌ ေတာင္သူပအူလူမ်ိဳးမ်ား စိုးစံေၾကာင္းႏွင့္ဆိုသည္ ဟုေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။
မြန္ရာဇ၀င္ႏွင့္ေစတီေတာ္သမိုင္း ေပါင္းခ်ဳပ္တြင္လည္းသထံုတြင္ျခင္း၏
အေၾကာင္းကားယခင္သု၀ဏၰဘုမၼိျပည္ဘြဲ႕အမည္မျဖစ္မည္ကျပည္ေစာင့္နတ္၊ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ဟု ရွိ၏တန္ခိုးကၠဒၶိပါတ္မႀကီးက်ယ္ေသး၊သာမညသာရွိေသးသည္။၄င္းေနာက္သု၀ဏၰဘုမၼိျပည္ တည္ေထာင္ျဖစ္ပြားစည္ကားသာယာရွိၿပီး မွေရွးကထက္ သာလြန္၍ ျပည္ေစာင့္နတ္ ၿမိဳ႕ေစာင့္နတ္ဟု ျပည္သူ ျပည္သားမြန္လူမ်ိဳး ပအူလူမ်ိဳးတို႔အလြန္လိုလား အားစိုက္ၾကကုန္၏ ဟုေဖာ္ျပထားေလသည္
သကၠရာဇ္ ၅၈၅ ခုႏွစ္ထိုး ေလးမ်က္ႏွာဘုရား
ေက်ာက္စာေခၚ မင္းနႏၵသူ ေက်ာက္စာ ေၾကာင္းေရ ၄၃ တြင္လည္း ပအို၀္း ဟူေသာ စကားကိုေတြ႔ရွိရ၏ဦးဘန္း၏ျမန္မာရာဇ၀င္ႏွင့္မြန္ရာဇ၀င္ႏွင့္ ေစတီေတာ္သမိုင္းေပါင္းခ်ဳပ္တြင္လည္း ပူ၊ပအို၊ေတာင္သူ ဟူ၍
ေဖာ္ျပထားေလသည္။ထို႕ေၾကာင့္ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားကိုေရွးကပင္ ပအူဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ပအိို၀္း ဟူ၍လည္းေကာင္းေခၚခဲ့ၾကေပသည္။
အခ်ိဳ႕ကလည္းေတာင္သူဆိုသည္မွာ ေတာင္ယာလုပ္ကိုင္စားေသာက္သူမ်ားကိုေခၚေၾကာင္းျဖင့္လည္း
ဆိုၾကပါသည္။ပညာရွင္မ်ားႏွင့္သုေတသနမ်ားက ေတာင္ေပၚတြင္ေနေသာကရင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္၍ ေတာင္သူ
ေခၚေၾကာင္းျဖင့္ထက္ျမင္ခ်က္ေပးၾကသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ကရင္နီတို႔သည္ကရင္တစ္မ်ဳိးျဖစ္ေသာ္လည္း
ကယားဟုေခၚသကဲ့သို႔ ေတာင္သူမွာလည္း ေတာင္ေပၚတြင္ေနေသာကရင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္၍ ေတာင္သူဟုေခၚ
ေၾကာင္းျဖင့္ဆိုၾကသည္။
အျခားတိုင္းရင္းသားမ်ားကလည္းပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ားကို ေတာင္သူ ဟူ၍ေခၚၾကေလသည္။ေတာင္
သူအေခၚအေ၀ၚႏွင့္ပက္သက္၍ ျမန္မာတို႔သည္ မိမိတို႔ထက္ ေတာင္ဘက္က်ေသာ သထံုနယ္ ကုန္းေျမျမင့္ရွမ္းျပည္ဆီသို႔တတ္ခဲ့ၾကရာ ေတာင္လူ ဟုေခၚရာမွ ကာလေရြ႕ေလ်ာလာသည္ႏွင့္အမွ် ေတာင္သူ ဟူ၍ေျပာင္းလဲလာသည္ ဟုလည္း ဆိုၾကေပသည္။ သုေတသနသရုပ္ျပအဘိဓါန္ကလည္းလူမ်ိဳးတစ္ရာ့တစ္ပါးတြင္တစ္မ်ိဳးအပါအ၀င္ျဖစ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပေန၏
ဇဗၺဴဆံဆိပ္က်မ္းကလည္းျမန္မာခုႏွစ္မ်ိဳးထဲတြင္သက္ႏွင့္ရခိုင္ႏႈိင္းၿပိဳင္ေတာင္သူ၊ပ်ဴကမ္းယံလည္း
ေတာင္သူလူမ်ိဳးဟူ၍ေတြ႔ရ၏
ထုိ႔ေၾကာင့္ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ကိုပုဂံေခတ္ကပင္ ပအူ ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ ေတာင္သူဟူ၍လည္းေကာင္းပအုိ၀္းဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚခဲ့ၾကေၾကာင္းထင္ရွားသည္။
သတင္းေထာက္ခ်စ္လြင္၏တို႔ျပည္ေထာင္စုေဆာင္းပါးတြင္တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားအနက္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားကို အမွတ္စဥ္ ၂၂ တြင္ ပအို၀္ (ေတာင္သူ)ဟု ေဖာ္ျပထား၏ စ၀္ခြန္ၾကည္၏ မွတ္တမ္း
အရလည္း ေအာက္ျမန္မာျပည္သထံုပ်က္၍ ရွမ္းျပည္သို႔ေျပာင္းေရြ႕လာစဥ္ကပင္ေတာင္သူ ဟုေခၚခဲ့ေၾကာင္း
ထင္ရွား၏ေရွးစာေဟာင္းေပေဟာင္းတြင္လည္းေတာင္သူဟုသာအေခၚမ်ားခဲ့ၾက၏စ၀္ခြန္ၾကည္၏ ရွမ္းျပည္နယ္အမွားေတာ္ပံုတြင္ တလိုင္း၊ကရင္၊ေတာင္သူ၊ရခိုင္၊ခ်င္း၊ကခ်င္၊အစရွိသည့္နယ္ပယ္လူမ်ိဳးမ်ားကို
ဟုေရးသားေဖာ္ျပထားသည္ကိုလည္းေကာင္း၊သု၀ဏၰသွ်ံသူေဌးခန္းပ်ဳိ႕(စာ၅၆)တြင္ကုန္သည္တရုတ္၊ လယ္လ
ထုိ႔ေၾကာင့္ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ကိုပုဂံေခတ္ကပင္ ပအူ ဟူ၍လည္းေကာင္း ၊ ေတာင္သူဟူ၍လည္းေကာင္းပအုိ၀္းဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚခဲ့ၾကေၾကာင္းထင္ရွားသည္။
သတင္းေထာက္ခ်စ္လြင္၏တို႔ျပည္ေထာင္စုေဆာင္းပါးတြင္တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားအနက္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားကို အမွတ္စဥ္ ၂၂ တြင္ ပအို၀္ (ေတာင္သူ)ဟု ေဖာ္ျပထား၏ စ၀္ခြန္ၾကည္၏ မွတ္တမ္း
အရလည္း ေအာက္ျမန္မာျပည္သထံုပ်က္၍ ရွမ္းျပည္သို႔ေျပာင္းေရြ႕လာစဥ္ကပင္ေတာင္သူ ဟုေခၚခဲ့ေၾကာင္း
ထင္ရွား၏ေရွးစာေဟာင္းေပေဟာင္းတြင္လည္းေတာင္သူဟုသာအေခၚမ်ားခဲ့ၾက၏စ၀္ခြန္ၾကည္၏ ရွမ္းျပည္နယ္အမွားေတာ္ပံုတြင္ တလိုင္း၊ကရင္၊ေတာင္သူ၊ရခိုင္၊ခ်င္း၊ကခ်င္၊အစရွိသည့္နယ္ပယ္လူမ်ိဳးမ်ားကို
ဟုေရးသားေဖာ္ျပထားသည္ကိုလည္းေကာင္း၊သု၀ဏၰသွ်ံသူေဌးခန္းပ်ဳိ႕(စာ၅၆)တြင္ကုန္သည္တရုတ္၊ လယ္လ
No comments:
Post a Comment