“ႏႈတ္ခမ္းလည္း မကြဲ သြားလည္း မက်ဲ လွ်ာလည္းမျပဲဘဲနဲ႔ ျမန္မာစကားကို ျမန္မာက ဘာလို႔ ပီေအာင္ မေျပာႏိုင္ရတာလဲကြ… ေဟ… ”
ဦးႀကီး၏အသံက ဟိန္းထြက္လာေတာ့ ေမာင္ကိတ္ ေျခလွမ္းတုံ႔သြားသည္။ အိမ္ထဲမ၀င္ေတာ့ဘဲ အသာေလး လွည့္ျပန္ရရင္ ေကာင္းမလားဟု စဥ္းစားမိသည္။ သို႔ေသာ္ သူ႔အၾကံက အတန္ငယ္ေနာက္က်သြားေတာ့ မ်က္စိလ်င္လွေသာ ဦးႀကီးက သူ႔ကို လွမ္းျမင္ၿပီးျဖစ္သြားသည္။
“သည္ေခတ္ကေလးေတြက ဘာျဖစ္ေနၾကတာလဲကြေဟ၊ စလုံးနဲ႔ ဆလိမ္မကြဲေတာ့ဘူးလား”
“ဘာမကြဲလို႔လဲ ဦးႀကီး”
ေမာင္ကိတ္ ဦးႀကီးေရွ႕က ကုလားထိုင္တြင္ ခပ္ယို႔ယို႔ ၀င္ထိုင္သည္။ ဦးႀကီးေဘးတြင္ ထိုင္ေနေသာ ေဒၚႀကီးကေတာ့ ကြမ္းေလးတျမံဳ႕ျမံဳ႕ ၀ါးရင္း ေမာင္ကိတ္ကို ျပံဳးျပသည္။
“ဆလိမ္အသံထြက္ေတြကို စလုံးအသံေတြ ထည့္ေျပာေနတာေလ။ စြဲေစာင့္တဲ့၊ ေစာင္ရြက္တဲ့၊ စုံးမတဲ့၊ ေစာက္လုပ္တဲ့၊ လုပ္ေစာင္တဲ့… ကဲ…”
ေဒၚႀကီးက နားနည္းနည္းေလးေတာ့ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံအသံကို မၾကားေခ်။ သို႔ေသာ္ ဦးႀကီးေျပာသမွ်ကိုေတာ့ မၾကားမရွိ အကုန္ၾကားသည္။ ေဒၚႀကီးက နား ခ်က္ခ်င္းေကာင္းသြားေသာေၾကာင့္ေတာ့ မဟုတ္၊ ဦးႀကီး၏အသံက က်ယ္လြန္းေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေလသည္။
“သူ႔ဟာသူ ေဆာက္လုပ္ခ်င္လုပ္၊ ေစာက္လုပ္ခ်င္လည္း လုပ္၊ နားလည္တာကေတာ့ နားလည္ေနတာပဲ မဟုတ္လား ကိုတူႀကီးရယ္…”
ေဒၚႀကီးက ဦးႀကီးဘတူကို ကိုတူႀကီးဟု ေခၚေလ့ရွိသည္။ ဦးဘတူဟူေသာအမည္မွ ေနာက္ဆုံးအလုံးကို ဆြတ္ၿပီး ေခၚျခင္းမဟုတ္။ ဟို႔လူကိုထု သည္လူ႔ကိုထုႏွင့္ ထုရန္ႏွက္ရန္ ၀ါသနာပါလြန္းေသာေၾကာင့္ ကိုတူႀကီးဟု ေခၚျခင္းျဖစ္ေလသည္။
ေဒၚႀကီးက နာမည္အေပးေကာင္းသည္။ ငယ္စဥ္က ကိတ္မုန္႔ အလြန္ႀကိဳက္ေသာ သူ႔ကို “ေမာင္ကိတ္”ဟု အမည္ေပးခဲ့သည္မွာလည္း ေဒၚႀကီးပင္ျဖစ္သည္။ ေဒၚႀကီး၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ေဆြေတာ္အေပါင္း မ်ိဳးေတာ္တစ္ေသာင္းသည္ သူ၏ အမည္ရင္း “မ်ိဳးမင္းႏိုင္”ဟူသည္ကို မည္သူမွ်မေခၚ။ အခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ သိပင္မသိ။ ႀကီးသူေတြက ေမာင္ကိတ္၊ ငယ္သူေတြက အစ္ကိုကိတ္၊ ခ်ာတိတ္ေတြက ေလးေလးကိတ္ႏွင့္ တစ္ကိတ္တည္း ကိတ္ေနၾကေလသည္။
“ေဟ့… သည္မွာ ေမာင္ကိတ္”
“ဗ်ာ… ဦးႀကီး”
“ျမန္မာစကားနဲ႔ ျမန္မာစာကို ဘယ္သူေတြ ဖ်က္ဆီးေနတာလဲ သိလား”
“ႏိုင္ငံျခားသားေတြ”
ေမာင္ကိတ္က ပစ္၍မလြဲႏိုင္ဟုယူဆေသာအေျဖကို လွ်ာသြက္အာသြက္ႏွင့္ အလ်င္စလို ေျဖလိုက္သည္။ ဦးႀကီးခမ်ာ မ်က္ခုံးေမြးျဖဴျဖဴႀကီး ႏွစ္ဖက္ကုပ္႐ုံသာမက မ်က္ႏွာႀကီးပါ ႐ႈံ႕သြားသည္။
“မင္းအေမ ႏိုင္ငံျခားသားလားကြ။ ျမန္မာစာျမန္မာစကားကို ဖ်က္ေနတာ ျမန္မာေတြပဲ… ဟေကာင္ရ”
ဦးႀကီးက အားရပါးရ ေအာ္လိုက္သည္မွာ နားေလးေနေသာ ေဒၚႀကီးကပင္ “တိုးတိုးေျပာစမ္းပါေတာ္”ဟု ေျပာယူရသည္။
“ေျပာျပန္ရင္လည္း အသံမမွန္၊ ေရးျပန္ေတာ့လည္း သဒၵါမမွန္၊ တာေတကို လန္ေနၾကတာပဲ။ ခုနတုန္းက မင္းရဲ႕ ေဒၚႀကီးက ေျပာတယ္။ နားလည္တာကေတာ့ နားလည္ေနတာပဲ… တဲ့။ မင္းဘယ္လို သေဘာရလဲ။ ေဆာက္လုပ္ဆိုတာကို ေစာက္လုပ္လို႔ ေျပာေနတာကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး နားလည္ရမွာလဲ။ အဲဒီစကားႏွစ္ခြန္းဟာ အမ်ားႀကီးလြဲတယ္။ အမ်ားႀကီးကြဲသြားတယ္ အဓိပၸာယ္ မတူဘူး။ အသံထြက္လည္း မတူဘူး”
“ဟုတ္တာေပါ့”
ေမာင္ကိတ္က ေခါင္းညိတ္သည္။ ဟုတ္ပါသည္။ မွန္ပါသည္။
“ေျပာခ်င္သလို ေျပာၾက… ျပင္မယ့္သူလည္း မရွိ”
“ရွိပါတယ္ေတာ္… ျမန္မာ့႐ုပ္သံမွာ ျမန္မာစာျမန္မာစကား၊ ျမန္မာသဒၵါေတြအေၾကာင္း ညေနပိုင္းလာတာေတြေလ။ မွားေလ့ရွိတာ မွားေနၾကတာေတြကို ဇာတ္လမ္းေလးေတြဆင္ၿပီး ျပေနတာ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းလဲ”
“ေအး… ဟုတ္တယ္။ အဲဒီက႑သိပ္ေကာင္းတယ္”
ဦးႀကီးက ခ်က္ခ်င္းေထာက္ခံသည္။ ထို႔ေနာက္ ေမာင္ကိတ္ဘက္ကို လွည့္ၿပီး…
“မင္း ၾကည့္ျဖစ္ရဲ႕လား ေမာင္ကိတ္။ သိပ္ေကာင္းတယ္ေနာ္”ဟု ေျပာသည္။ ေမာင္ကိတ္က သြားေလးၿဖီးကာ ၿငိမ္ေနသည္။ အမွန္အတိုင္း ၀န္ခံရလွ်င္ သူမၾကည့္ျဖစ္။
“အဲဒါေတြ ခက္တာေပါ့ကြ။ မင္းတို႔ လူငယ္ေတြဟာ ငွက္ေပ်ာသီးကို အသားလႊင့္ပစ္ၿပီး အခြံသာစားတတ္ၾကတာမ်ိဳးေတြ။ ကိုးရီးယားကားက်ေတာ့မွ တီဗီြေရွ႕ကို တ၀ုန္း၀ုန္းေျပးလာတတ္ၾကတဲ့ဟာေတြ”
ဦးႀကီးက မေက်မနပ္ေျပာသည္။ သည္လိုပုံစံႏွင့္ဆိုလွ်င္ ဦးႀကီးဆီက ဇိနတၱပကာသနီစာအုပ္ငွားဖို႔ပင္ လြယ္ကူလိမ့္မည္မဟုတ္။ အေမက သူ၏ အစ္ကိုႀကီးအေၾကာင္း အတြင္းသိမို႔…
“အေမလည္း မ်က္မွန္အသစ္လုပ္ၿပီးမွ စာဖတ္လို႔ေကာင္းေနတာ။ အစ္ကိုႀကီးဆီက စာအုပ္ငွားရမွာလည္း ခပ္ေၾကာက္ေၾကာက္ရယ္။ သူက သူ႔စာအုပ္ကို သိပ္ႏွေျမာတာ။ ငါ့သား အေျခအေနကိုၾကည့္။ မင္းဦးႀကီး စိတ္ၾကည္ၾကည္ လင္လင္ ရွိမွေျပာ”ဟု မွာလိုက္ရွာသည္။ အေမမမွာလိုက္လွ်င္လည္း ေမာင္ကိတ္ကေတာ့ ဦးႀကီးဆိုလွ်င္ ေၾကာက္ၿပီးသားျဖစ္သည္။ သူငယ္ငယ္ ေက်ာင္းေနခါစ လက္ေရးဆိုးလြန္းတုန္းက လက္ဆစ္ကို ေပတံႏွင့္ေခါက္ၿပီး လက္ေရးလွသင္ခံသူမို႔ ငယ္ေၾကာက္ျဖစ္သည္။ ဦးႀကီးကိုဆိုလွ်င္ အသံၾကား႐ုံႏွင့္ပင္ လက္ဆစ္ကေလးေတြက ယခုတိုင္ နာခ်င္ခ်င္ႏွင့္က်င္ေနဆဲျဖစ္သည္။
“မေန႔တုန္းကပဲ လုံးခ်င္းစာအုပ္ေကာက္ဖတ္မိပါတယ္။ စာေရးဆရာက အေရးအသားေလး မဆိုးပါဘူး။ ဦးတည္ခ်က္လည္း ရွိပါရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ သဒၵါေတြမွားလိုက္တာ ေသာက္ေသာက္ကို လဲလို႔”
ဦးႀကီးက သူ၏ ေဘးမွ ေရေႏြးၾကမ္းခြက္ကို ေကာက္ယူ၍ တကြတ္ကြတ္ႏွင့္ ေမာ့ခ်သည္။ ဦးႀကီး၏ ေရေႏြးၾကမ္းခြက္မွာ တစ္ငုံစာေလာက္သာဆန္႔ေသာ သမား႐ိုးက်ခြက္ မဟုတ္ေခ်။ ထိုခြက္မ်ိဳး ငါးလုံးစာဆန္႔ေသာ ဟင္းေသာက္ပန္းကန္လုံးျဖစ္သည္။ အနားတြင္ ေရႊေရးသုံးရစ္ရွိေသာ ေၾကြပန္းကန္ပါးပါးလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုလွလွပပ ပန္းကန္ေလးႏွင့္ မလိုက္ဖက္သည္က ဒန္ေရေႏြးၾကမ္းအိုးျဖစ္သည္။ ဦးႀကီး၏ ေရေႏြးၾကမ္းအိုသည္ကား ဦးႀကီး၏စိတ္ႀကိဳက္အတိုင္း ေရေႏြးမ်ားမ်ား ဆန္႔ေသာ္လည္း ဒန္အညႇိတက္ကာ မလွပသည္ကား အမွန္ပင္။ ခြက္ကို ေၾကြခြက္မွ ႀကိဳက္ေသာ္လည္း အိုးကိုေတာ့ ဦးႀကီးက ေၾကြအိုးမႀကိဳက္ျပန္။
“အထဲမွာ ေရေႏြးေတြနဲ႔မို႔ ေလးရတဲ့အထဲ ေၾကြအိုးဆိုျပန္ေတာ့ ပိုေလးတာေပါ့။ ဒန္ကေတာ့ ေပါ့တယ္။ သည္အိုးကို ခဏ ခဏမၿပီး ငွဲ႔ေနရတာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးပဲ ေကာင္းတယ္”ဟု ေျပာတတ္သည္။
“ဥပမာကြာ… ငါ ေျပာျပမယ္။ “ ကိုကိုႀကီးသည္ ေဒါသတႀကီးႏွင့္ သင္းသင္းကို လွမ္းၾကည့္လိုက္သည္” တဲ့… “ကဲ… မွန္လား မွားလား”
ေမာင္ကိတ္က ေခါင္းကုတ္ရင္း “မွန္သားပဲဟာ” ေတြးသည္။ ထို႔ေနာက္ “မွားတယ္ထင္တယ္”ဟု ခ်က္ခ်င္း ျပန္ေတြးသည္။ သည္လို အေရးအသားမ်ိဳးေတြက ခဏ ခဏေတြ႕ေနရေတာ့ မွန္လား မွားလားပင္ ခ်က္ခ်င္း စဥ္းစား၍ မရေခ်။
“မင္းတို႔လည္း ငယ္ငယ္ကတည္းက သင္ခဲ့ရတာပဲ။ နာမ၀ိေသသနဆိုရင္ နာမ္ရဲ႕ေရွ႕မွာ ကပ္ေနရတယ္၊ ႀကိယာ၀ိေသသနဆိုရင္ ႀကိယာေရွ႕မွာ ကပ္ေနရတယ္ဆိုတာေလ”
“ဟုတ္”
အဲဒီမွာ ေဒါသတႀကီးက သင္းသင္းရဲ႕ေရွ႕မွာ ကပ္ေနေတာ့ ေဒါသႀကီးတာက သင္းသင္း ျဖစ္မေနဘူးလား”
ေမာင္ကိတ္ေခါင္းညိတ္သည္။ ေဒၚႀကီးကေတာ့ မညိတ္။
“သည္ေနရာမွာ သင္းသင္းက ေဒါသႀကီးတာမဟုတ္ဘူးဆိုတာကို ရွင္လည္းနားလည္ က်ဳပ္လည္း နားလည္ ေမာင္ကိတ္လည္း နားလည္တာပဲ ကိုတူႀကီးရယ္”
“ဟ… နားလည္ေပမယ့္ မွားေနတယ္ဟ”
“အမွန္က ကိုကိုႀကီးသည္ သင္းသင္းကို ေဒါသတႀကီးႏွင့္ လွမ္းၾကည့္လိုက္သည္။ အဲဒီလိုေရးရမွာေနာ္ ဦးႀကီး”
“ေအးေပါ့ကြာ… ေရးထုံးပ်က္ေနတာေတြကို ေျပာတာပါ။ ‘ျမျမသည္ မ်က္ေစာင္းေလးတ၀ဲ၀ဲႏွင့္ ေမာင္ေမာင့္ကို မခို႔တ႐ို႕ၾကည့္သည္။ ‘ရႊံ႕ေတြေပေနေသာ က်ားဘိုသည္ ပါးစပ္ထဲတြင္ အမဲ႐ိုးႀကီးႏွင့္ ေမာင္ေမာင့္ဆီသို႔ ေျပးလာသည္’ ဆိုတာမ်ိဳးေလးေတြေလ။ အမွန္က ေမာင္ေမာင့္ကို မ်က္ေစာင္းေလးတ၀ဲ၀ဲႏွင့္ မခို႔တ႐ို႕ၾကည့္သည္။ ေမာင္ေမာင့္ဆီသို႔ ပါးစပ္ထဲတြင္ အမဲ႐ိုးႀကီးႏွင့္ ေျပးလာသည္လို႔ ျဖစ္ရမွာေပါ့။ အခုေတာ့ ႀကိယာကို အထူးျပဳတဲ့ ႀကိယာ၀ိေသသနကို နာမ္ေရွ႕မွာ သြားကပ္ထားတတ္တာမ်ိဳးေတြေလ။ မွားလို႔ေတာင္ မွားမွန္းမသိေတာ့ဘူး”
ဦးႀကီး၏ ေလရွည္ႀကီးအဆုံးတြင္ ေဒၚႀကီးက တဟင္းဟင္းရယ္သည္။ ေဒၚႀကီးရယ္သံက သိပ္မက်ယ္ေသာ္လည္း နားမေလးေသာ ဦးႀကီးက ေကာင္းစြာၾကားေလသည္။ သည္ကမၻာ သည္ေလာကတြင္ ဦးႀကီးမႏိုင္ေသာသူဟူ၍လည္း ေဒၚႀကီးတစ္ေယာက္သာ ရွိေလသည္။
“မင္းက ဘာရယ္တာလဲ”
“သည္ေနရာမွာ ေမာင္ေမာင္က မ်က္ေစာင္းလည္း မ၀ဲဘူး။ အမဲ႐ိုးႀကီးကိုလည္း ကိုက္မထားဘူးဆိုတာ ရွင္းေနတာပဲဟာ… ဖတ္တဲ့သူက သိပါတယ္ ကိုတူႀကီးရဲ႕”
“ေအး… သိတာေပါ့။ သိတာက ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီးသိရတာ။ သဒၵါမွားတာကေတာ့ မွားေနတာပဲ”
“မွားရင္လည္း သက္ဆိုင္ရာလူေတြရွိတယ္။ ျပင္ၾကလိမ့္မယ္။ ရွင္က အေနသာႀကီးပါေနာ္”
“ငါလည္း မေနသာဘူး၊ မင္းလည္း မေနသာဘူး၊ ဒါဟာအားလုံးနဲ႔ ဆိုင္တယ္”
ေမာင္ကိတ္က စိတ္ထဲမွေနၿပီး “ဟုတ္တာေပါ့”ဟု ေထာက္ခံလိုက္မိသည္။ တစ္ဖက္မွလည္း ငါ့အေမေတာ့ ဇိနတၱပကာသနီႏွင့္ ေ၀းပါၿပီဟု ေတြးလိုက္မိေသးသည္။ ဦးႀကီးႏွင့္ ေဒၚႀကီး ႏွစ္ဦးစလုံးက အျငင္းသန္ၾကသည္။ ျငင္းမိၿပီဆိုလွ်င္ ဘယ္သူမွမေလ်ာ့တတ္။ ႏွစ္ဦးစလုံးကလည္း ေကာ္ေတာ္ေတာ္ ကပ္တပ္တပ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္မို႔ သူတို႔၏သမီး မဘူးသီးက ၾကားထဲမွ ေမာင္ကိတ္ကို အားနာသလိုၾကည့္ေနရင္း…
“အစ္ကိုကိတ္ ေကာ္ဖီေသာက္ဦးေလ”ဟု ဧည့္၀တ္ျပဳရွာသည္။
“တစ္ေန႔တုန္းက ေစ်းထဲမွာ ဒန္႔သလြန္နဲ႔ေတာင္ ေတြ႔ခဲ့ေသးတယ္”ဟု ၀င္ၿပီး စကားျဖတ္ရွာသည္။
ဘူးသီးႏွင့္ ဒန္႔သလြန္တို႔ေၾကာင့္ ၾကားရသူမ်ား အာ႐ုံ႐ႈပ္၊ နား႐ႈပ္သြားေလ့ရွိသည္။ စင္စစ္ သူတို႔ႏွစ္ဦးမွာ လူသားစင္စစ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အမည္ေပးေကာင္းသူ ေဒၚႀကီး၏လက္ခ်က္ႏွင့္ အသီးအႏွံဘ၀သို႔ ေျပာင္းသြားၾကရရွာျခင္း ျဖစ္သည္။ ေဒၚႀကီး၏သမီးအရင္း ေမာင္ကိတ္၏ညီမ၀မ္းကြဲျဖစ္သူ မဘူးသီးမွာ ခါးေသးၿပီး ခႏၶာကိုယ္ေအာက္ပိုင္း ႀကီးေလသည္။ ေမာင္ကိတ္၏ ညီမအရင္းျဖစ္သူ ဒန္႔သလြန္ကေတာ့ ကိုယ္ဟန္ႏြဲ႔ႏြဲ႔ႏွင့္ ပိန္ပိန္ရွည္ရွည္ ျဖစ္သည္။
သုိ႔ေသာ္ မဘူးသီး ဘယ္လိုပင္ျဖတ္ျဖတ္ ဦးႀကီး၏ ေလေၾကာက မျပတ္ေရးခ် မျပတ္ထဲက ျဖစ္သည္။
“သည္ေန႔မနက္ လမ္းေလွ်ာက္တုန္းကေတာင္ ေတြ႔ခဲ့ရတာေလ။ ဟို သြပ္ျပားႀကီးေတြ ကာထားတဲ့ ေနရာမွာေပါ့ ‘စည္းကမ္းမဲ့ အမႈိက္မစြန္႔ရ’ တဲ့။ ကဲ… သည္ေတာ့ ‘စည္းကမ္းရွိတဲ့ အမႈိက္ဆိုရင္ေတာ့ စြန္႔လို႔ရတယ္ေပါ့’ ဟုတ္လား”
သူက တစ္သက္တာလုံး စာသင္လာေသာ ေက်ာင္းဆရာႀကီး ဆိုေတာ့လည္း ဒါမ်ိဳးေတြ အေတြ႔မ်ားလာေတာ့ အူယားရွာေပလိမ့္မယ္ဟု ေမာင္ကိတ္ေတြးမိသည္။
“သည္လိုဆိုရင္ ‘စည္းကမ္းမဲ့စြာ အမႈိက္မစြန္႔ရ’ လို႔ ေရးရမွာလား ဦးႀကီး။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း ‘အမႈိက္ကို စည္းကမ္းမဲ့ မစြန္႔ရ’လို႔ ေရးရင္ေရာ”
သည္တစ္ခါေတာ့ ဦးႀကီးက ဘာမွမေျပာမီ ေဒၚႀကီးက “အမိႈက္မစြန္႔ရ ဆိုရင္ၿပီးၿပီေဟ့ လိုရင္းတိုရွင္းပဲ” ဟု ဦးေအာင္ ၀င္ေျပာသည္။ ထို႔ေနာက္ “ဘယ္လိုပဲေရးထားထား အဲဒီေနရာမွာ အမႈိက္မပစ္ဖို႔ တားျမစ္ထားတယ္ဆုိတာကိုေတာ့ လူတိုင္းနားလည္ပါတယ္”ဟု ခပ္တင္းတင္းေျပာကာ ဆိုက္ေနက်ဘူတာကို ကမန္းကတန္း ၀င္ဆိုက္ပစ္လိုက္ေလသည္။
“ေရာ့… အစ္ကိုကိတ္… အစ္ကိုကိတ္အႀကိဳက္ကိတ္မုန္႔” ဘူးသီးက တင္းမာေတာ့မည့္ အေျခအေနကို ကိတ္မုန္႔ႏွင့္ ၀င္ထိန္းသည္။ သပ်စ္သီးေျခာက္ႏွင့္ သီဟိုေစ့ေလးမ်ား ျမႇဳပ္ထားေသာ သစ္သီးကိတ္ေလးက စားခ်င္စဖြယ္မို႔ ေမာင္ကိတ္ တစ္ျခမ္းလွမ္းယူလိုက္သည္။
“ေကာင္းသားပဲေနာ္”
“ညီမ သူငယ္ခ်င္း မိုးေကသြယ္ဦး ေပးတာေလ”
“စကားမပီတဲ့ ေကာင္မေလးလား”
ဦးႀကီးက မ်က္ေမွာင္ႀကီးကုပ္လ်က္ပင္ ေမးျပန္သည္။ ဘူးသီးက သက္ျပင္းေလး မသိမသာခ်ရင္း ေမာင္ကိတ္အား လွမ္းၾကည့္သည္။ သူ႔အေဖေရာ၊ သူ႔အေမေရာ သည္ဘူတာထဲက ထြက္ၾကေတာ့မည္မထင္။
“အဲဒီကိတ္မုန္႔ဘူးကို နင့္အေမကို လွမ္းေပးရင္း သည္မွာ အန္တီံအသြက္ ကိတ္မုန္႔… တဲ့”
သူ႔အေဖစကားၾကားေတာ့ ဘူးသီးခမ်ာ ရယ္လည္းရယ္ခ်င္ စိတ္လည္းညစ္သြားသည္။ အမွန္စင္စစ္ မိုးေကသြယ္ဦးမွာ စကားမပီသူမဟုတ္။ သို႔ပါေသာ္လည္း အတြက္ဟူေသာစကားကိုေတာ့ “အသြက္” “အသြက္”ဟု ခပ္ဆြဲဆြဲေလး မခို႔တ႐ို႕ေျပာတတ္သည္ကေတာ့ အမွန္ပင္။
“ေနာက္ၿပီး သူက ေျပာသြားေသးတယ္။ ျမန္မာ့အသံမွာ အလုပ္ေလွ်ာက္မလို႔တဲ့… သိလား… ေမာင္ကိတ္”
“သူက ေတာ္ေတာ္လွတယ္ အစ္ကိုရဲ႕”
“ဟ… သည္မွာဘူးသီး… ငါ့သမီးရဲ႕ လူလွဖို႔ထက္ အသံလွဖို႔ အေရးႀကီးတာဟ… နင့္သူငယ္ခ်င္းက စလုံးနဲ႔ ဆလိမ္ေရာကြဲရဲ႕လား”
“အေဖကလည္း ကြဲပါတယ္”
ကြဲပါတယ္ဟု ခ်က္ခ်င္းျပန္ေျဖလိုက္ေသာ္လည္း ဘူးသီး၏ စိတ္ထဲတြင္ သိပ္ၿပီးေတာ့မေသခ်ာခ်င္။ သူ၏ သူငယ္ခ်င္းအခ်ိဳ႕က ေဆာင္ရြက္နွင့္ ေစာင္ရြက္တြင္ ေစာင္ရြက္ကသာ အမွန္ဟု ထင္ၿပီး တြင္တြင္အသုံးျပဳကာ “သိပါဘူးဟယ္ ကူညီေစာင္မတယ္ဆိုတာရွိေတာ့ ေစာင္ရြက္တယ္ဆိုတာလည္း ရွိတယ္ မွန္တယ္ထင္တာေပါ့” ဟု ေျပာဖူးေလသည္။ အခ်ိဳ႕က မွား၍ မွားမွန္းမသိသည္မ်ားက ရွိေနသည္။
“သည့္ျပင္လူမ်ိဳးေတြေတာ့ မသိဘူး။ ငါတို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြကေတာ့ အသံကို အေရာင္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သ႐ုပ္ေဖာ္တတ္ၾကတာအမွန္ပဲ၊ ၾကည့္… အသံနက္ႀကီးတဲ့၊ အသံ၀ါႀကီးတဲ့၊ အသံျပာျပာတဲ့၊ ေနာက္ၿပီး ရွိေသးတယ္ အသံျပားႀကီး၊ လွ်ာျပားႀကီးနဲ႔ ေျပာတယ္ဆိုတာက တစ္မ်ိဳး၊ အသံကိုက ေပါ့လွ်ပ္လွ်ပ္နဲ႔လို႔လဲ ေျပာတတ္ၾကေသးတယ္၊ တို႔ျမန္မာအခ်င္းခ်င္းေတာ့ အဆင္ကိုေခ်ာလို႔၊ ဘယ္လိုအသံဟာ ဘယ္လိုဆိုတာ ခ်က္ခ်င္းသိၿပီး ခ်က္ခ်င္းၾကားေယာင္လာတယ္”
သည္တစ္ခါေတာ့ ေဒၚႀကီးေခါင္းညိတ္သည္။ “ကိုယ့္အသံကိုလည္း ကိုယ္ဘာသံလည္း သိေအာင္လုပ္ဦး” ဟု ေျပာသည္။ ဦးႀကီးက မၾကားခ်င္ဟန္ေဆာင္ေနသည္။ ေမာင္ကိတ္ႏွင့္ဘူးသီးတို႔ခမ်ာမွာလည္း ျပံဳးခ်င္ပါလ်က္ မျပံဳးရဲေခ်။
“သမီး သူငယ္ခ်င္းကိုလည္း ေအးေအးေဆးေဆးပဲေနပါ။ ျမန္မာ့အသံမွာေတာ့ အလုပ္မေလွ်ာက္ပါနဲ႔လို႔ ေျပာလိုက္စမ္းပါ”
“အေဖကလည္း သူက သတင္းေၾကညာခ်င္တာ”
“သတင္းေၾကညာတဲ့လူရဲ႕အသံက ထူရမယ္၊ လုံရမယ္၊ ပီရမယ္ သမီးရဲ႕၊ အခုေတာ့ သူ႔အသံက ပါးလွ်ပ္လွ်ပ္ေလးနဲ႔ “ေစာက္လုပ္ေရး လုပ္သားႀကီးအသြက္ စန္တစ္အိတ္၊ စီတစ္ပုံးေပးအပ္ခဲ့သည္” လို႔ ေၾကညာမလို႔လား၊ ေက်ာင္းအုပ္စရာမႀကီးက စုံးမစကားမ်ား ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ေနာက္ၿပီး ျမန္မာ့အတံမွ အတံလႊင့္ေနပါသည္ ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ေၾကညာေနရင္ အခက္”
သည္တစ္ခါေတာ့ ေမာင္ကိတ္ မရယ္ဘဲမေနႏိုင္၊ ေမာင္ကိတ္ ရယ္ေတာ့ ဘူးသီးႏွင့္ ေဒၚႀကီးကပါ လိုက္ရယ္ၾကသည္။ သူတို႔ရယ္ေတာ့ ဦးႀကီး၏ မ်က္ေမွာင္ကုပ္ႀကီးလည္း အတန္ငယ္ေျပသြားသည္။
ေမာင္ကိတ္ကေတာ့ နာရီၾကည့္သည္။ သူ၏ ကြန္ပ်ဴတာ သင္တန္းက ေန႔ခင္းႏွစ္နာရီစမည္ျဖစ္၍ ျပန္ရန္သင့္ၿပီျဖစ္သည္။ မျပန္မီ အေမမွာလိုက္ေသာ ဇိနတၱပကာသနီစာအုပ္ကို ငွားရေကာင္းမလား မငွားဘဲေနရေတာ့ ရာသီဥတုေကာင္းလာၿပီမို႔ ငွားလိုက္ရင္ ေကာင္းမလားဟု ခ်ီတုံခ်တုံ ျဖစ္ေနစဥ္ ေလျပင္းျပန္တိုက္သည္။
တရားခံကေတာ့ ႏွင္းဆီေမႊးသည္ ဦးႀကီးတို႔အိမ္မွ အိမ္ေဖာ္ေကာင္မေလးျဖစ္သည္။ သူက ေဒၚႀကီး၏ ေနာက္နားတြင္ ခပ္႐ို႕႐ို႕ေလးရပ္ကား “အေမႀကီး စီကုန္ခါနီးၿပီ” ဟု ေျပာသည္။
သူ၏ အသံၾကားေတာ့ ဦးႀကီး၏မ်က္ခုံးေမြးႀကီးႏွစ္ဖက္ ခ်က္ခ်င္းျပန္ကုပ္သြားသည္။
“ဆန္ေရာရွိေသးလား”
ေဒၚႀကီးက ေမးျခင္းမဟုတ္။ ဦးႀကီးက ေမးျခင္းျဖစ္သည္။ ႏွင္းဆီေမႊးကလည္း တ႐ိုတေသေျဖရွာပါသည္။
“စန္ကေတာ့ ရွိပါေသးတယ္ ဘဘႀကီး”
“ဆား… ေရာ”
“စားလည္း ရွိပါတယ္”
“ေဆးေရာ ရွိေသးရဲ႕လား”
“ေစး… အဲ ေစးေတာ့ ကၽြန္မ မသိ”
“ကဲ… ဆပ္ျပာေရာ”
“စပ္ျပာ… အင္း… စပ္ျပာေတာ့ ကုန္ခါနီး”
သူတစ္ခါေျဖတိုင္း ဦးႀကီး၏မ်က္ႏွာက တစ္ခါ႐ႈံ႕သြားရာ ငါးခါေလာက္ ေျဖၿပီးသြားၿပီမို႔ ဦးႀကီး၏ မ်က္ႏွာႀကီးမွာ ေလေပါက္သြားေသာ ၾကက္ေပါင္ေဘာလုံးလို ႐ႈံ႕႐ႈံ႕တြတြႀကီး ျဖစ္ေနသည္။
“နင္… ဆန္လို႔ မေခၚတတ္ဘူးလား”
“ေခၚတတ္ပါတယ္… ဘဘႀကီး”
“ကဲ… ေခၚၾကည့္စမ္း… ဆန္… ”
“စန္… အဲ… ဆန္… ”
“ဆီ”
“စီ… စီ… အဲ… ဆီ… ”
“ေဆး”
“ေစး… အဲ… ေဆး… ေဆး… ”
ႏွင္းဆီေမႊးက အေယာင္ေယာင္အမွားမွား ျဖစ္ေနသည္။ ေမာင္ကိတ္ကေတာ့ အံ့ၾသေနသည္။ ႏွင္းဆီေမႊးသည္ ဆန္၊ ဆီ၊ စသည္မ်ားကို ပီပီသသ မေခၚတတ္ျခင္းမဟုတ္။ မေျပာတတ္ျခင္း မဟုတ္။ သတိထားေျပာလွ်င္ ပီသပါလ်က္ႏွင့္ သတိမထားဘဲ မပီမသ ေျပာေနျခင္းျဖစ္သည္ကိုေတာ့ သိလိုက္ရသည္။ ႏွင္းဆီေမႊးသာမဟုတ္ အခ်ိဳ႕ေသာလူငယ္မ်ားသည္လည္း စန္ေတြ၊ စီေတြ၊ လုပ္ေစာင္ေတြ ျဖစ္ေနၾကသည္ကို သူသတိထားမိသည္မွာ ၾကာၿပီ။
“ကဲ… ကဲ… သြားေတာ့၊ ေနာက္ကို ပီပီသသေျပာ… ဟုတ္လား”
ဦးႀကီးက သြားခိုင္းေတာ့ ႏွင္းဆီေမႊး လွည့္ထြက္သြားေလသည္။ သည္ေတာ့မွ ေဒၚႀကီးက တစ္စခန္းထသည္။
“ကိုတူႀကီးရယ္… ရွင့္မလဲ ျပႆနာမရွိ ျပႆနာကိုရွာ။ သူ႔ဟာသူ စန္ေျပာေျပာ၊ စီေျပာေျပာ… သူေျပာတာ နားလည္ေနသားပဲဟာ”
“ဟ… ဒါ ျပႆနာမဟုတ္လို႔ ဘာက ျပႆနာျဖစ္ဦးမွာလဲ။ သည္အတိုင္းၾကည့္ေနရင္ ဆလိမ္သံေတြေပ်ာက္ၿပီး စလုံးသံေတြ အစား၀င္လာလိမ့္မယ္။ ဒါဟာ အေရးမႀကီးဘူးလား”
“အေရးမႀကီးပါဘူး။ အေရးႀကီးရင္လည္း သက္ဆိုင္ရာလူေတြက ျပဳျပင္ၾကလိမ့္မယ္။ ရွင္ အေနသာႀကီး”
“မင္း အေတာ္ တာ၀န္မဲ့တဲ့ မိန္းမ”
“က်ဳပ္မွာ ဘာတာ၀န္ရွိလို႔ ဘာတာ၀န္မဲ့တာလဲ ေျပာစမ္းပါဦး၊ မဟာပညာရွိ တာ၀န္သိႀကီးရဲ႕”
ေမာင္ကိတ္က ေခါင္းကုတ္ေနစဥ္ ဘူးသီးက သက္ျပင္းႀကီးခ်သည္။ အေမ့အတြက္ကေတာ့ ပဲျပဳတ္တစ္ဆယ္သား တစ္ရာ့ေလးဆယ္ျဖစ္သြားျခင္းသည္ စလုံးဆလိမ္ျပႆနာထက္ အေရးႀကီးေၾကာင္း သူသိသည္။
“မင္း… အလကား မိန္းမ”
သည္စကားကိုၾကားေတာ့ ေဒၚႀကီး၏မ်က္ႏွာသည္ျဖဴသြားသည္။ ထို႔ေနာက္ တျဖည္းျဖည္းနီလာသည္။
“ဟုတ္တယ္… က်ဳပ္က အလကား မိန္းမ။ အလကား မိန္းမဆိုတာ အလကားအလုပ္ေတြကိုပဲ လုပ္တတ္တယ္၊ အလကားစကားေတြကိုပဲ ေျပာတတ္တယ္ သိရဲ႕လား”
ပထမအသံမွန္မွန္နဲ႔ ေျပာေနရာမွ ေဒၚႀကီးက “သိရဲ႕လား” ဟု ေဆာင့္ေအာ္လိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္ အိမ္ေနာက္ေဖးသို႔ လွည့္ကာ “ႏွင္းစီေမႊး” ဟု လွမ္းေအာ္ေခၚသည္။
“ရွန္… အေမႀကီး”
ႏွင္းဆီေမႊးလည္း ခ်က္ခ်င္းေရာက္လာသည္။
“လာ… နင္နဲ႔ငါနဲ႔ ေစ်းသြားၾကမယ္၊ စန္ရယ္၊ စီရယ္၊ စားရယ္၊ ေစးရယ္၊ စပ္ျပာရယ္ ၀ယ္ၾကရေအာင္။ ေႏွးတာကို ငါမႀကိဳက္ဘူးလို႔ စုံးမထားတယ္မဟုတ္လား၊ ငါေျပာတာကို အလ်င္အျမန္ေစာင္ရြက္၊ သြား… ျခင္းေတာင္း အျမန္ယူခဲ့”
ေဒၚႀကီးက ေနရာမွ ဆတ္ခနဲထကာ ခပ္ေမာ့ေမာ့ ခပ္ေက်ာ့ေက်ာ့ႏွင့္ လွည့္ထြက္သြားသည္။ အခါတိုင္း ဒူးနာသည္ဟုဆိုကာ ခပ္ျဖည္းျဖည္း ခပ္ဆဆသာ ေထာက္တတ္ေသာ ေျခေထာက္ႏွစ္ေခ်ာင္းမွာ ဟန္အျပည့္ မာန္အျပည့္ႏွင့္ သြက္ေနသည္။
“ကဲ… အဲဒါ စန္လို႔ေခၚတယ္ဟ”
ဦးႀကီးက သူ႔ေဘးမွ ေရေႏြးၾကမ္းအိုးႀကီးကို ေကာက္ကာ စားပြဲေပၚထုခ်လိုက္သည္။ ေရေႏြးၾကမ္းေတြ ဗြမ္းခနဲစင္ထြက္လာသည္။
“အဲဒါကေတာ့ စီနဲ႔စားဟ၊ အဲဒါက ေစးဟ၊ အဲဒါက စပ္ျပာဟ၊ အဲဒါ အဲဒါက ေစာင္ရြက္ဟ၊ အဲဒါက စုံးမဟ…”
ေရေႏြးက သိပ္မပူေတာ့၍သာ ေတာ္ေတာ့သည္။ ဦးႀကီး၏ အက်ႌတြင္ လက္ဖက္ေျခာက္ဖတ္ေတြစင္ကာ ေရေတြရႊဲကုန္သည္။ သူ႔ဟာသူ ၿငိမ္ၿငိမ္ကေလးရပ္ေနေသာ ေရႊနားရစ္ေၾကြပန္းကန္ေလး ခမ်ာလည္း ကလြမ္ခနဲေအာ္ကာ ၾကမ္းေပၚသို႔က်သြားသည္။ ထို႔ေနာက္ တလိမ့္တလိမ့္ႏွင့္ လိမ့္သြားသည့္အတြက္ ေမာင္ကိတ္က ကမန္းကတန္းလိုက္ေကာက္ရင္း စားပြဲစြန္းႏွင့္ နဖူးေဆာင့္မိသြားသည္။
“ဟာ… ပဲ့သြားၿပီ”
နာသြားေသာ နဖူးကိုပင္ မပြတ္အားေပ။ အနားပဲ့သြားေသာ ခြက္ကေလးကို ၾကည့္၍ ေမာင္ကိတ္ အေတာ္ ႏွေျမာသြားသည္။
“ဟင္… ပိန္သြားၿပီ”
ဦးႀကီးထုထားေသာ ဒန္ေရေႏြးကရားေလးကို ၾကည့္ရင္း ဘူးသီးကလည္း စိတ္ညစ္သြားရွာသည္။ ေရေႏြးအိုးေလးခမ်ာ သနားစရာ၊ ပိန္႐ုံပင္မက ခ်ိဳင့္ပင္ ခ်ိဳင့္ေနရွာသည္။
“ပိန္ပိန္… ပဲ့ပဲ့ဟာ… ဘာျဖစ္ေသးလဲ”
ဦးႀကီးကလည္း ေဒါသတႀကီး ေအာ္ေလသည္။
ေနာက္တစ္လေလာက္ေနေတာ့မွ ေမာင္ကိတ္ခမ်ာ ဦးႀကီးတို႔အိမ္သို႔ ေရာက္ျဖစ္ေတာ့သည္။ “အိမ္မွာေတာ့ မုန္တိုင္းစဲသြားၿပီ အစ္ကို၊ သူတို႔ အခ်င္းခ်င္းလည္း စလုံး ဆလိမ္အေၾကာင္း မေျပာေၾကးဆိုၿပီး သေဘာတူ ထားၾကတယ္” ဟု ဘူးသီးက သတင္းပို႔သည္။
သူေရာက္ေသာအခ်ိန္တြင္ ဦးႀကီးႏွင့္ ေဒၚႀကီးက ထုံးစံအတိုင္း ယွဥ္တြဲၿပီး ထိုင္ေနၾကသည္။ လက္ဖက္သုပ္ကိုလည္း အတူစားေနၾကသည္။
ဦးႀကီး၏ ေဘးက စားပြဲေပၚတြင္ေတာ့ ပိန္ေနေသာေရေႏြးကရားႏွင့္ ပဲ့ေနေသာပန္းကန္လုံးတို႔ ရွိေနၾကသည္။ ဦးႀကီးက ခပ္ပိန္ပိန္အိုးကို သတိႏွင့္ ကိုင္ၿပီး ခြက္ပဲ့ပဲ့ထဲသို႔ ဂ႐ုတစိုက္ ေလာင္းထည့္တတ္သည္။ ႏႈတ္ခမ္းပဲ့ေနေသာေနရာေလးကို ေရွာင္ကာ ခပ္ျဖည္းျဖည္းမႈတ္၍ ေသာက္တတ္သည္။ ထို႔ေနာက္ ပင့္သက္ကို မသိမသာ က်ိတ္ၿပီး ႐ႈိက္ေနတတ္ေလသည္။