ဗမာႏိုင္ငံေတာ္သီခ်င္း ျမစ္ဖ်ားခံရာ `တို႔ဗမာ´သီခ်င္းကုိ ကမၻာက သိေအာင္ သီကုံး ေရးစပ္ေသာ ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ၊ သခင္တင္ ျဖစ္သည္။ ဆရာတင္သည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၅၅ ခုႏွစ္ တပုိ႕တြဲ လဆန္း ၇ ရက္ေန႔တြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၊ ေရႊဘုန္းရွိန္၊ မင္းသားစုရပ္၌ ဖြားျမင္သည္။ အဖမွာသီေပါမင္း လက္ထက္ မင္းမႈထမ္း တစ္ဦး ျဖစ္သူ ေသြးေသာက္ႀကီးေဟာင္း ဦးရန္ေအာင္ ျဖစ္ၿပီး မိခင္မွာ ေရႊဘုန္းရိွန္ (မင္းသားစုရပ္)မွ ေဒၚသိန္း ျဖစ္သည္။ ေမြးခ်င္း သုံးေယာက္ အနက္ ေမာင္တင္မွာ ဒုတိယေျမာက္သား ျဖစ္သည္။
ေမာင္တင္ေျခာက္ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ BTN (ေခၚ) ဗုဒၶသာသနႏုဂၢဟေက်ာင္းတြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့သည္။ ထုိခ်ိန္က ဘီ၊ တီ၊ အင္ ေက်ာင္း၏ ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာႀကီးမွာ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္တြင္ ဘိလပ္သုိ႔ ျမန္မာ ကုိယ္စားလွယ္ အျဖစ္ သြားေရာက္ခဲ႔ ေဖ၊ ပု၊ ရွိန္ သုံးဦးတြင္တစ္ဦး အပါအဝင္ ျဖစ္ေသာ ဦးထြန္းရွိန္ ပင္ျဖစ္သည္။ ေမာင္တင္သည္ ငယ္စဥ္ကပင္ ဂီတ ဝါသနာ ပါသည့္ အေလ်ာက္ ေက်ာင္းအားခ်ိန္မ်ား၌ ေတးကုိသာ ညည္း၍ အခ်ိန္ကုန္ ေစတတ္သည္။ ေမာင္တင္ ဤသုိ႔ ေနသည္ကုိ အတန္းပုိင္က မႀကိဳက္၊ ပညာသင္မႈ နည္းပါးမည္ စုိး၍ ေတး မညည္းရန္ အခါမလပ္ သတိေပး ဆုံးမခဲ့သည္။ ေမာင္တင္ကား သူ႔အား မတရား ခ်ဳပ္ခ်ယ္သည္ဟု ယူဆကာ သတၲမတန္း ေအာင္သည္ႏွင့္ ေက်ာင္းမွ ထြက္လုိက္သည္။
ေမာင္တင္ ဖခင္ႀကီး၏ တုိက္တြန္းခ်က္ အရ ေက်ာင္းဆက္လက္ ေနခဲ့ရာ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္၊ အသက္ ၁၇ႏွစ္ အရြယ္တြင္ ကယ္လီေက်ာင္းမွ ဆယ္တန္း ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္။ ဆယ္တန္း ေအာင္ၿပီးေနာက္ အမ္ဘီတီ အလြတ္ ပညာသင္ေက်ာင္း၌ ဆရာ အျဖစ္ ဝင္ေရာက္ လုပ္ကုိင္ခဲ့သည္။
ထုိခ်ိန္မွ စ၍ ဆရာတင္ဟု ထင္ရွားစျပဳလာသည္။ ဆရာတင္သည္ ေက်ာင္းသားမ်ားကုိ စာျပၿပီးလွ်င္ လက္ဆြဲ ဘာဂ်ာတစ္လုံးျဖင့္ ေတးညည္းေလ့ ရွိသည္။ ယင္းသုိ႔ ဝါသနာ အေလ်ာက္ အားလပ္ခ်ိန္တြင္ ေတးဆုိ၍ ဘာဂ်ာ ဆြဲေနသည္ကုိ ဆရာ၏ ဂုဏ္သိကၡာျဖင့္ မညီ၊ သဘင္သည္ ဆန္သည္ဟု စြပ္စြဲသံမ်ား ၾကားရသျဖင့္ ဆရာ့ သက္တမ္း သုံးႏွစ္ခန္႔ အၿပီးတြင္ ယင္း အမ္၊ ဘီ၊ တီ ေက်ာင္းမွ အလုပ္ ထြက္လုိက္သည္။
အလုပ္မွ ထြက္ၿပီးေသာ အခါ ဆရာတင္သည္ သူ႔ဝါသနာ အေလ်ာက္ ေတးဆုိ၍ ဘာဂ်ာ ဆြဲေနခဲ့သည္။ ဘာဂ်ာသံ ကုိလည္း ေလးေလးနက္နက္ သုေတသန ျပဳခဲ့သည္။ သီခ်င္းႀကီးမ်ားကုိ ဆုိတီးရင္း ကာလေပၚ သီခ်င္းမ်ား စတင္ ေရးစပ္ျခင္း ျပဳခဲ့သည္။
၁၂၇၆ ခုႏွစ္က စ၍ သီခ်င္းမ်ား ေရးစပ္ခဲ့သည္။ ယင္းအျပင္ သူစပ္ေသာ သီခ်င္းမ်ားကုိ အသံစမ္းျခင္း၊ ေတးသြား သြင္းျခင္း စသည္မ်ား ျပဳခဲ့သည္။ ေအာင္ျမင္ေသာ သီခ်င္းေရးဆရာ အျဖစ္လည္း မေရာက္ေသး၊ စိတ္ခ် ယုံၾကည္ခ်က္လည္း မရွိေသးျဖင့္ ေရးစပ္ၿပီး သီခ်င္းမ်ားကုိ ဂီတနယ္ထဲသုိ႔ မသြင္းေသးေခ်။
တပည့္ေဟာင္းမ်ား၏ တုိက္တြန္းခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ဆရာတင္သည္ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္ခန္႔တြင္ ဗုဒၶဘာသာ လူငယ္မ်ား အဂၤလိပ္ပညာ သင္ေက်ာင္း ေခၚ 'ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ' အလြတ္ပညာသင္ ေက်ာင္းကုိ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ၈၄ လမ္းႏွင့္္ ၃၆ လမ္းေထာင့္၌ စတင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ဆရာတင္၏ ေက်ာင္း၌ မႏၲေလးၿမိဳ႕ေပၚမွ သာမက ေရနံေခ်ာင္း၊ ေခ်ာက္၊ မေကြး၊ စေလ စေသာ ရပ္ေဝးၿမိဳ႕မွ ေက်ာင္းသားမ်ား လာေရာက္ တက္ခဲ့သည္။ ေက်ာင္းဖြင့္စက ေက်ာင္းသား ၁၀ ေယာက္မွ်သာ ရွိေသာ္လည္း သုံးေလးလ ၾကာေသာ အခါ ေက်ာင္းသား ၅၀ ေက်ာ္မွ်ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ဆရာတင္သည္ ညဘက္တြင္ စာသင္၍ ေန႔ဘက္တြင္ သီခ်င္း စပ္သည္။ သူ၏ ဂီတရိပ္ျမံဳ စာဆုိဘုံနန္းမွာ မႏၲေလးၿမိဳ႕၊ မင္းသားစုရပ္ ႏွင့္ ျပည္လုံးအံ့ ေလွတန္းရပ္ အၾကား၊ ေရႊတေခ်ာင္းေျမာင္းေဘာင္ အေနာက္ဘက္၊ သဲပုံ ေစတီႀကီးႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ ေညာင္ပင္ႀကီး ေအာက္ရွိ ကြပ္ပ်စ္ေလးပင္ ျဖစ္သည္။
ဆရာတင္ ပထမဆုံး စပ္ဆုိေသာ သီခ်င္းမွာ အာကာသဇုိး အမည္ရွိ သီခ်င္း ျဖစ္သည္။ ထုိသီခ်င္းကုိ ျမေျခခ်င္း မေငြၿမိဳင္အား သီဆုိေစရာ အေတာ္ပင္ လူႀကိဳက္မ်ားခဲ့သည္ဟု ဆုိသည္။ ထုိအခါမွ စ၍ ဝိုင္၊ အမ္၊ ဘီ ေက်ာင္းကုိ အစြဲျပဳ၍ သီခ်င္းေရး ဆရာ 'ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ ဆရာတင္' ဟု တြင္ကာ တမုဟုတ္ျခင္း ေက်ာ္ၾကား လာခဲ့သည္။ ဒုတိယ ေရးေသာ သီခ်င္းမွာ ပထမ ကမာၻစစ္ေအာင္ သီခ်င္း ျဖစ္သည္။ ပထမ ကမာၻစစ္ၿပီးဆုံး၍ စစ္ေအာင္ပြဲမ်ား က်င္းပသည္တြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ ဥပုသ္ေတာ္ကုန္း၌ စစ္ေအာင္ပြဲ အထိမ္းအမွတ္ျဖင့္ မေငြၿမိဳင္ ပြၾဲကေသာ အခါ ဆုိရန္ ေရးေပးထားေသာ သီခ်င္း ျဖစ္သည္။ ယင္းသီခ်င္း ဆုိအၿပီးတြင္ စစ္သားမ်ား အားလုံး မတ္တတ္ရပ္၍ အေလးျပဳ ၾကသည္ဟု ေျပာစမွတ္ ျပဳခ့ဲၾကသည္။
ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ ဆရာတင္သည္ ေက်ာင္းဆရာ လုပ္ရင္း ကာလေပၚ သံဆန္း သီခ်င္းမ်ား ေရးသား၍ နာမည္ ရလာေသာ အခါ ေက်ာင္းကပြဲမ်ား က်င္းပရာတြင္ ဆရာတင္ သည္ပင္ သီခ်င္းမ်ား ေရးေပးရသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဦးခ်စ္ေမာင္ႏွင့္ အလြန္ရင္းႏွီးသည့္ အေလ်ာက္ ယင္းအၿငိမ့္ အတြက္ သီခ်င္းမ်ားကုိ ကူး၍ ေရးေပးခဲ့သည္။ ယင္းအၿငိမ့္ႏွင့္ အတူ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္က ရန္ကုန္သုိ႔ လုိက္ပါဖူးသည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕၌လည္း ကုိယ္တုိင္ ဦးစီး၍ ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ တီးဝုိင္း အဖြဲ႕ကုိ ဖြဲ႕ၿပီး ေစတနာ့ ဝန္ထမ္း အဖုိးအခ မယူဘဲ ရပ္ရြာ ကိစၥမ်ားတြင္ ကူညီ တီးမႈတ္ ေပးခဲ့သည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕၌ ငါးပြင့္ဆုိင္ ကြန္ဖရင့္ႀကီးၿပီး ၁၂၈၃ ခုႏွစ္တြင္ ဂီတျဖင့္ႏိုင္ငံေရး စိတ္ဓာတ္ လႈံ့ေဆာ္ရန္ တူရိယာ အသင္းခ်ဳပ္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ႕တုိ႕၏ အေႏွာင့္အယ်က္ ေသြးခြဲမႈေၾကာင့္ ဆရာတင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ မေအာင္ျမင္ဘဲ ပ်က္ျပားခဲ့သည္။ ဆရာတင္သည္ မင္းသမီး ဥၾသမယ္တင္၊ ဥကၠလာ မေအးၾကည္၊ တလုိင္းမေလးက်င္၊ ေနရွင္နယ္ ခင္ပု၊ ျမသီ၊ ျမရီတုိ႔ အတြက္ ေဟမန္တုိင္း၊ ေရႊႏြယ္႐ိုး၊ ပခ်ိဳင့္ကေလး၊ သူကေလး၊ အုံ႕ပုံးခ်စ္၊ လူ၊ ေအာင္ေတာ္မူ၊ မယ့္ဖူးစာ၊ ပလုပ္တုတ္တုတ္ စေသာ သီခ်င္းမ်ားကုိ ေရးစပ္ ေပးကာ သီဆုိခဲ့သည္။
လူသား တစ္ေယာက္ ျဖစ္၍ ဆရာတင္သည္ ေငြအႆျပာ အတြက္ အခ်စ္ ႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ သီခ်င္းမ်ား ေရးစပ္ခဲ့သည္။ ေရးဖန္ မ်ားလာေသာ အခါ သူၿငီးေငြ႕သြားၿပီ ျဖစ္သည္။ ၁၉၂၇-ခုႏွစ္တြင္ႏိုင္ငံျခားျဖစ္ အကႌ်ပါး ဝတ္စျပဳလာသည္ကုိ သေရာ္သည့္ အေနျဖင့္ ဦးခ်စ္ဖြယ္ သီဆုိရန္ ဝံသာႏုသီခ်င္း တစ္ပုဒ္ စပ္ေပးခဲ့သည္။ ေခတ္ကုိ သေရာ္ရာတြင္ ဆရာတင္သည္ ထူးျခားေသာ အေတြးအေခၚ အယူအဆ ရွိသူ ျဖစ္သည္။ ေခတ္ေျပာင္း ေတာ္လွန္ေရးကုိ ထာဝစဥ္ ေရွ႔႐ူေနေသာ သူတစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္သည္။ ဇာတိမာန္ ဆြေပးသည့္ အေလာင္းဘုရား ဦးေအာင္ေဇယ် သီခ်င္း ကုိလည္း တပ္လွန္႔သည့္ သေဘာျဖင့္ စပ္ဆုိခဲ့သည္။
ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ တီးဝုိင္း အဖြဲ႔ဝင္ ဦးဘသိန္းသည္ ႐ုပ္ရွင္လုပ္ငန္းကုိ အားက် လာသျဖင့္ ျမန္မာ ေသြးဖလင္ ႐ုပ္ရွင္ ကုမၸဏီ တစ္ခု တည္ေထာင္ကာ 'ဗုိလ္ဆင္ေတာင္' ဇာတ္ကားကုိ ႐ုိက္ကူးရန္ စီစဥ္ေသာ အခါ ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ ဆရာတင္က ဒါ႐ုိက္တာ လုပ္၍ ကုိယ္တုိင္ သီခ်င္းေရးသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ဇာတ္ကား မၿပီးမီ အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္မေျပသျဖင့္ ရန္ကုန္သုိ႔ ဆင္းလာခဲ့သည္။ လန္ဒန္အတ္ ဦးအုန္းေမာင္ တည္ေထာင္ေသာ လန္ဒန္အတ္ကုမၸဏီ အသံတိတ္႐ုပ္ရွင္ကားမ်ား အတြက္ ႐ုပ္ရွင္ တီးဝုိင္းတြင္ သီဆုိ၍ သီခ်င္းမ်ား ေရးေပးသည့္ သီခ်င္းေရး ဆရာ အျဖစ္ ဝင္ေရာက္ လုပ္ကုိင္ခဲ့သည္။ ယင္းေနာက္ ျမန္မာအေဆြ ႏွင့္ ျဗိတိသွ်ဘားမား႐ုပ္ရွင္ ကုမၸဏီတုိ႔မွ ဇာတ္ကားမ်ားအတြက္ သီခ်င္းမ်ား ေရးစပ္ရသည္။ ႐ုပ္ရွင္ ကုမၸဏီမ်ား အတြက္ ဆရာတင္ စပ္ဆုိ ေပးခဲ့ေသာ သီခ်င္း အပုဒ္ေပါင္းမွာ သုံးေထာင္ေက်ာ္ ေလးေထာင္နီးပါး ရွိခဲ့သည္။
ဆရာတင္ ရန္ကုန္သုိ႔ ဒုတိယ အႀကိမ္ ေရာက္ခဲ့ျခင္းသည္ ဆရာတင္ အဖုိ႔ ႏိုင္ငံေရး နယ္ထဲသုိ႔ တနည္းအားျဖင့္ ေျခစုံပစ္ ဝင္ႏုိင္ရန္ ဖန္တီး သကဲ့သုိ႔ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ အေၾကာင္းမွာမူ သူ ၁၉၁၈-ခုခန္႔က သိကၽြမ္း ခင္မင္ခဲ့ေသာ သခင္ ဘေသာင္းႏွင့္ ရန္ကုန္တြင္ ေတြ႔ရေသာ ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။
သခင္ ဘေသာင္းႏွင့္ ဆရာတင္ စတင္ ေတြ႔ဆုံရေသာ အခ်ိန္မွာ မႏၲေလးၿမိဳ႔ ဗုဒၶဘာသာ အထက္တန္းေက်ာင္း ကပြဲ လုပ္စဥ္က ျဖစ္ခဲ့သည္။ သခင္ ဘေသာင္းသည္ ျမန္မာျပည္တြင္း ကၽြန္စိတ္ေပါက္ သူမ်ာအား ျမန္မာျပည္ကုိ ကၽြန္တြင္းမွ ႏုတ္ယူရန္ သခင္အမည္ကုိ ေရွးဦးဆုံး ခံယူ၍ တုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ုံး ဖြဲ႔စည္း တည္ေထာင္ရန္ အၾကံယူ စုိင္းျပင္းေနဆဲ ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္သည္။ သခင္ ဘေသာင္း၏ သိမ္းသြင္းမႈေၾကာင့္ ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ ဆရာတင္သည္ သခင္ အမည္ခံကာႏိုင္ငံေရး ျကိဳးပမ္းမႈမ်ားကုိ တဖက္တလမ္းမွ ေထာက္ခံသည္ဟု ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။
ထုိေနာက္ သခင္တင္သည္ မႏၲေလးၿမိဳ႔သုိ႔ ျပန္လာခဲ့သည္။ ေငြရွင္ေၾကးရွင္ႏွင့္ ဘဝတူ သီခ်င္းေရးေဖာ္ေရးဖက္မ်ား၏ ႏွိမ္မႈကုိ နာၾကည္းတပ္၍ ထည့္သြင္း စပ္ဆုိခဲ့သည္။ သခင္တင္သည္ ရန္ကုန္မွ မႏၲေလးၿမိဳ႔သုိ႔ ျပန္ေရာက္ လာျပီးေနာက္ သူ႔ေက်ာင္းကုိ ျပန္ဖြင့္ျပန္သည္။ ရန္ကုန္သုိ႔လည္း မၾကာခဏ ဆင္း၍ ႐ုပ္ရွင္ ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ ဓာတ္ျပား ကုမၸဏီမ်ားသုိ႔ သီခ်င္းေရး ပုိ႔ေလ့ ရွိသည္။ သူ႔ေက်ာင္း၌ စာသင္ရက္ မမွန္ေတာ့ဘဲ ျဖစ္ခဲ့ရာ ေက်ာင္းသားဦးေရ ေလ်ာ့ပါး လာသည္။ ထုိေၾကာင့္ သူ၏ ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ ေက်ာင္းကုိ ဖြင့္လုိက္ ပိတ္လုိက္ႏွင့္ ေနာက္ဆုံး စတုတၳ အႀကိမ္တြင္ လုံးဝ ပိတ္ကာ ရန္ကုန္သုိ႔ အျပီး ေျပာင္းေ႐ႊ႔ သြားခဲ့သည္။
ဝုိင္၊ အမ္၊ ဘီ သခင္တင္သည္ ရန္ကုန္၌ သခင္ ဘေသာင္း စသည္တုိ႔ႏွင့္ အျမဲ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြးကာ ႏုိင္ငံေရးသီခ်င္းမ်ား ေရးရန္ အၾကံယူလ်က္ ရွိသည္။ သုိ႔ျဖင့္ ယခုႏိုင္ငံေတာ္ သီခ်င္း အျဖစ္ ေရာက္ရွိလာေသာ တုိ႔ဗမာ သီခ်င္းသည္ သူ႔ဆႏၵ အတုိင္း အေကာင္အထည္ေပၚလာခဲ့သည္။ အစ ပထမတြင္ တုိ႔ဗမာ သီခ်င္းကုိ 'ေနာင္ဥဒါန္း ဘယ္မေက်စရာ' အပုိဒ္မွ စ၍ ေရးခဲ့သည္။ ေနာက္မွ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ထပ္မံ ေဆြးေႏြးကာ 'တေကာင္း အဘိရာဇာ' အစခ်ီ ေျခဆင္း စာပုိဒ္ကုိ ထပ္မံ ျဖည့္သြင္းခဲ့သည္။
တုိ႔ဗမာ သီခ်င္းကုိ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၂၀ ရက္၊ (၁၂၉၂ ဝါဆုိ လျပည့္ေက်ာ္ ၁၁ ရက္) တနဂၤေႏြေန႔ ညေန ၅ နာရီ အခ်ိန္တြင္ ေရႊတိဂုံ ေစတီေတာ္ ရာဟုေထာင့္ တန္ေဆာင္းႀကီး၌ အခမ္းအနားႏွင့္ သခင္တင္ ကုိယ္တုိင္ သီဆုိခဲ့သည္။
ထုိစဥ္က သခင္ တစုမွာ ကုိယ္ပုိင္ တူရိယာလည္း မရွိ၊ ေငြေပး၍လည္း မငွားႏႈိင္ ျဖစ္ေနရာ သန္းဘရားသား ကုမၸဏီမွ တူရိယာ ပစၥည္းမ်ားကုိ အခမဲ့ ကူညီသျဖင့့္ ၿမဳိင္ၿမဳိင္ဆုိင္ဆုိင္ ဆုိင္း တီးႏုိင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သီခ်င္း ဆုိအၿပီးတြင္ ေရႊေတာင္တန္း သူေဌး ဦးဘုိးညႇင္းႏွင့္ ဇနီး ေဒၚျမတင္ တုိ႔က လက္ဖက္ရည္ မုန္႔တုိ႔ျဖင့္ ဧည့္ခံ လုိက္ေသးသည္ဟု ဆုိသည္။
အစ ပထမ လူထု ေရွ႔ေမွာက္သုိ႔ တင္ျပရန္ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ဇူလုိင္လ ၁၉ ရက္၊ စေနေန႔ ညဘက္တြင္ သထံုေဆာင္ သဟာယႏွင့္ စာဖတ္ခန္း၌ တုိ႔ဗမာ သီခ်င္းကုိ ပထမဆုံး သီဆုိ ျပခဲ့ၾကသည္။ သီခ်င္းပါ စကားလုံးမ်ားကုိ သခင္ ဘေသာင္း၊ သခင္ သိန္းေမာင္၊ သခင္ လွေဘာ္၊ သခင္ အုန္းေဖ၊ သခင္ ေက်ာ္စိန္ထြန္း၊ သခင္ သာဒုိး၊ သခင္ ဖုိးနီ စေသာ သခင္မ်ားက စုေပါင္း ရွာေဖြ ေပးခဲ့သည္။
၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လတြင္ ျမင္းျခံၿမိဳ႕၌ ကၽင္းပေသာ တို႕ဗမာ အစည္းအ႐ံုး ဒုတိယ အႀကိမ္ ညီလာခံတြင္ အမၽိဳးသား သီခၽင္း အျဖစ္ ထပ္မံ ဆံုးျဖတ္ခၽက္ ခၽၾကသည္။
ဝိုင္၊ အမ္၊ ဘီ သခင္တင္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ သီခၽင္း အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ခံခဲ့ရေသာ တို႕ဗမာ သီခၽင္း သာမက အျခား ႏိုင္ငံေရး သီခၽင္းမၽား ကိုလည္း စပ္ဆို ခဲ့ေသးသည္။ စစ္ႀကိဳေခတ္တြင္ အမၽိဳးသားေရးႏွင့္ စပ္လၽဥ္းေသာ ေတးသီခၽင္းမၽားကို အေရးသားႏိုင္ခဲ့ဆံုး ဂီတစာဆို ပုဂၢိဳလ္လည္း ျဖစ္သည္။ဂၽပန္ ေတာ္လွန္ေရး တြင္လည္း ေျမေအာက္ ဂၽပန္ ဆန္႕ကၽင္ေရး အဖြဲ႕ႏွင့္ ဆက္သြယ္ကာ ေတာ္လွန္ေရးသမား တေယာက္ အျဖစ္ ပါဝင္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။
စစ္ႀကီး ၿပီးေသာ အခါ ဆရာတင္သည္ ျပဇာတ္ အဖြဲ႕မၽား အတြက္ သီခၽင္းမၽားကို စတင္ ေရးခဲ့သည္။ မိတ္ေဆြေဟာင္း ရန္ႏိုင္စိန္ ဦးစီးေသာ ျပဇာတ္ မႏၱေလးသို႕ ေရာက္လာေသာ အခါ သီခၽင္းမၽား ေရးေပးၿပီး ကိုယ္တိုင္လည္း သ႐ုပ္ေဆာင္ အျဖစ္ ပါဝင္ခဲ့သည္။ ထိုေနာက္ ရန္ကုန္သို႕ ဆင္းကာ ဂီတ အႏုပညာ နယ္အတြင္း လွည့္လည္ ကၽက္စား ေနခဲ့သည္။
သခင္တင္သည္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ေန႕တြင္ ျမင္ျခံၿမိဳ႕၌ ကၽင္းပေသာ လြတ္လပ္ေရး အထိမ္းအမွတ္ ေအာင္ပြဲဝင္ အခမ္းအနားတြင္ 'ႏိုးႏိုးနာ' ျပဇာတ္ႏွင့္ 'ႏွစ္ကိုယ့္တစိတ္' ေအာ္ပရာ တို႕ကို ကိုယ္တိုင္ သ႐ုပ္ေဆာင္ ကျပခဲ့သည္။ အခြင့္အေရး ယူသည့္ ႏိုင္ငံေရး သမားမၽားအား သေရာ္ ေျပာင္ေလွာင္ထားေသာ ဇာတ္လမ္းမၽား ျဖစ္သည္။ ေခတ္ကာလကို သေရာ္ထားေသာ ဇာတ္လမ္း ဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္။
ျမင္းျခံတြင္ ဂီတ ပညာျဖင့္ ေနာက္ဆံုး တိုင္းျပည္ တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ၿပီးေနာက္ ပုတီးစိပ္ ဂိုဏ္းသို႕ ဝင္ကာ နဝဂၤ သီလ ေဆာက္တည္ျခင္းျဖင့္ ေလာကုတၲရာ အကၽိဳးကို ကၽင္ၾကံ အားထုတ္ခဲ့သည္။
ဝိုင္၊ အမ္၊ ဘီ သခင္တင္သည္ အရပ္ပုသည္။ အသားညိဳသည္။ ပါးစပ္ၿပဲ၍ မၽက္လံုး အေရာင္ ေတာက္သည္။ အသံျမည္၍ စူးရွသည္။ အဆိုပိုင္၍ မွင္ႏွင့္ ေမာင္းႏွင့္ ဟန္ေကာင္းသည္။ စကား ေျပာရာတြင္ စိတ္ေရာ ကိုယ္ပါ ေျပာတတ္၍ နားေထာင္ ေကာင္းသည္။ လက္ေရး လက္သား လွသည္။ ျမန္သည္။ အဂၤလိပ္ စကား ေျပာေကာင္သည္ဟု ဆိုသည္။ စာေရးရာတြင္ မင္နက္ကို သံုးေလ့ မရွိ၊ ရဲရင့္သည္ ဟူေသာ အနက္ကို ေဆာင္ေသာ မင္နီကို သံုးသည္။ အခၽိဳ႕က လူကန္႕လန္႕ႀကီးဟု ေခၚဆိုၾကသည္။ ေဒၚသီတာ ဆိုသူ မိုးကုတ္သူႏွင့္ အိမ္ေထာင္ကၽၿပီး အဆင္မေျပ၍ ကြဲကြာ ခဲ့ရသည္။ ေနာက္အိမ္ေထာင္လည္း မျပဳဘဲ ေနခဲ့သည္။ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး ဒုတိယ ႏွစ္ပတ္လည္ (၁၉၅၀ျပည့္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္) ေန႕တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရက 'ဝဏၰ ေကၽာ္ထင္' ဘြဲ႕ ေပးအပ္ ခၽီးျမႇင့္ျခင္း ခံရသည္။
ဘက္စံု နယ္စံု အႏုပညာရွင္ၾကီး ဝိုင္အမ္ဘီ သခင္တင္သည္ တီဘီ ေရာဂါျဖင့္ ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၃၁၂ ခု၊ ဒုတိယ ဝါဆို လျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ ရက္ (ခရစ္ ၁၉၅၀ ျပည့္ၪွစ္၊ ြသဂုတ္လ ၈ ရက္) ေန႔ အသက္ ၅၇-ၪွစ္ အရြယ္တြင္ ရန္ကုန္ ေဆးရုံၾကီး၌ ကြယ္လြန္ သြားခဲ့သည္။