မိတီၳလာကန္သည္ ျမန္မာျပည္တြင္ အဓိကထင္ရွားေသာ ကန္ေတာ္ႀကီးျဖစ္
သည္။ မိတီၳလာကန္ေတာ္ဘ
ြဲ႕ ကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ ေမာ္ကြန္းမ်ားကု
ိ ေရွးျမန္မာပညာရွ
ိ စာဆုိမ်ားက ေရးစပ္သီကံုးခဲ့
သည္မွာ အထင္အရွားရွိသည္
။
မိတီၳလာကန္ေမာ္က
ြန္းကုိ အင္းဝေခတ္၊ ေရႊနန္းေက်ာ့ရွင
္ နရပတိလက္ထက္ ရတုလကၤာ ဘုရင္ မဟာသိလဝံသ ကလည္းေကာင္း၊ အမရပူရ ပဌမၿမိဳ႕တည္ နန္းတည္းမင္းတရာ
းႀကီး လက္ထက္ ဗလနႏၵ စတည္သူက လည္းေကာင္း၊ တြင္း သင္းတုိက္ဝန္ မဟာစည္သူက လည္းေကာင္း အသီးသီး မိတီၳလာကန္ေတာ္မ
ဂၤလာ ေမာ္ကြန္းကုိ ေရးထုိးစပ္ခဲ့ၾက
သည္။
မိတီၳလာကန္အလွကု
ိ ခ်ီးက်ဴးၾကသည္။
မိတီၳလာကန္၏ အက်ယ္အဝန္းကုိ တင္စားၾကသည္။ မိတီၳလာကန္၏ အံ့ခ်ီး ဖြယ္မ်ားကုိ သီကံုးစပ္ဆုိၾကသ
ည္။ မိတီၳလာကန္ကုိ “ေရမွာ စစ္ကုိင္း၊ လိႈင္းမွာ ပခန္းငယ္၊ လယ္မွာ ေတာင္တြင္း၊ စပါးမွာ ရမည္းသင္း၊ အင္းမွာ ေတာင္သမန္၊ ကန္မွာ မိတီၳလာ”ဟု တင္စားစပ္ဆုိခဲ့
ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိတီၳလာကန္မွာ ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကားသည္။ မိတီၳလာၿမိဳ႕သည္
မုိးနည္းေရရွားရ
န္ဝန္းေဒသတြင္ ပါဝင္ေသာ္လည္း မိတီၳလာ၊ ရန္ကုန္၊ ျမင္းၿခံ၊ ေတာင္ႀကီး၊ ေက်ာက္ပန္းေတာင္
း၊ မႏၱေလးကားလမ္း (၅)လမ္းဆံုစည္းရ
ာ လမ္းဆံုလမ္းမႀကီ
း က်သျဖင့္ အထူးစည္ကား သည္။
ထုိ႔ျပင္ “လူကေလးရဲ႕ ေခ်ာ့စရာ မိတီၳလာကန္ေတာ္ေ
အာက္က ဖားေကာက္ခဲ့ပါ၊ ဖားပါရင္ တစ္ေကာင္ေပးပါ၊ မ်က္လံုးရယ္ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင
္နဲ႔ ဖားေကာင္ကေသး” ဟူေသာ သားေခ်ာ့ကဗ်ာေၾက
ာင့္လည္း ျမန္မာလူမ်ိဳးတု
ိင္း မိတီၳလာကန္ကုိ ၾကားဖူးၾကသည္။
ဤမွ်ေလာက္ ေရွးစာဆုိေတာ္ အေက်ာ္အေမာ္မ်ား
ေရးစပ္သီကံုးဖြဲ
႕ဆုိခဲ့သည့္ မိတီၳလာကန္သည္ မည္မွ်ႀကီးသနည္း
၊ မည္မွ်က်ယ္သနည္း
၊ မည္သည့္မင္း တည္ခဲ့သနည္းစသည္
ျဖင့္ မိတီၳလာကန္အေၾကာ
င္းကုိ သိခ်င္ၾကသည္။ မိတီၳလာကန္ သည္ ေရွးစာဆုိေတာ္အေ
က်ာ္အေမာ္မ်ား ေရးစပ္သီကံုးသေလ
ာက္ မည္မွ် ႀကီးက်ယ္ခမ္းနား
တင့္တယ္လွပသည္ကု
ိ သိလုိ ၾကသည္။ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ေရွးျမန္မာမင္း ဆယ့္ခုႏွစ္ဆက္တိ
တိတုိ႔က ဆည္ဖုိ႔ျပဳျပင္ခ
ဲ့ၾကသျဖင့္ သမုိင္းဝင္ အဓိကရ ကန္ေတာ္ႀကီးျဖစ္
သည္။ မိတီၳလာကန္ေတာ္သ
မုိင္းမွာ ထူးဆန္းအံ့ၾသဖြယ
္ရာမ်ားကုိလည္း ေတြ႕ရသည္။ မွတ္သားစရာမ်ား ျဖင့္လည္း ျပည့္ႏွက္ေနသည္။
မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ေရွးျမန္မာမင္းတ
စ္ဆယ့္ခုႏွစ္ဆက္
ျပဳျပင္ဆည္ဖုိ႔ခ
ဲ့ၾကသျဖင့္ ကန္ေတာ္တဝုိက္တြ
င္ ေရွး ျမန္မာမင္းမ်ား တည္ထားကုိးကြယ္ခ
ဲ့သည့္ သမုိင္းဝင္ ဘုရားေစတီ (၃၂)ဆူလည္း ရွိသည္။ ထုိဘုရားေစတီမ်ာ
းမွာ ႏွစ္ေပါင္း ရာခ်ီလာၿပီျဖစ္သ
ျဖင့္ အခ်ိဳ႕ဘုရားေစတီ
မ်ားမွာ ၿပိဳပ်က္ေပ်ာက္က
ြယ္သြားသည္ကုိ ဝမ္းနည္းဖြယ္ေတြ
႕ရသည္။
ဤကန္ေတာ္ႀကီးကုိ
ေရွးမင္းအဆက္ဆက္
မည္သည့္ရည္ရြယ္ခ
်က္ျဖင့္ ဆည္ဖုိ႔ျပဳျပင္သ
ည္ကုိ ေလ့လာေသာအခါ ေအာက္ပါသမုိင္းမ
ွတ္တမ္းကုိ ေတြ႕ရသည္။
သိၾကားမင္းသည္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္တ
ြင္ သက္တမ္းေစ့၍ စုေတရန္ နီးလာေသာအခါ နိမိတ္ႀကီး ငါးပါးကုိ ျမင္သည္။ စုေတရန္ ဝန္ေလးေၾကာက္ရြံ
႕လာသည္။ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ
်ားလာသည္။
ထုိအခါ သိၾကားမင္းသည္ ျမတ္စြာဘုရားထံ ခြင့္ပန္၍ တာဝတႎသာနတ္ျပည္၌
အဓြန္႔ရွည္စြာ ေနထိုင္ရန္ အသက္ရွည္ ေၾကာင္းတရား ေဟာၾကားပါရန္ ေလွ်ာက္ထားေတာင္
းပန္ေလသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္
“သိၾကားမင္း၊ ကန္ေဟာင္းမ်ား ပ်က္စီးယုိယြင္း
ေနသည္ကုိ အသစ္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ဆည္ဖုိ႔ ရမည္” ဟု မိန္႔ေတာ္မူေသာေ
ၾကာင့္ သိၾကားမင္းသည္ ေတာသံုးေထာင္ အတြင္း၌ မွီတင္းေနထုိင္ၾ
ကကုန္ေသာ သတၱဝါ၊ ေက်းငွက္အေပါင္း
တုိ႔ ေသာက္သံုးအားထား
မွီခုိရန္ ေရကန္အမ်ား ဖန္ဆင္းတည္ေထာင္
ထားေသာ ဥပဌမ ၱကုသုိလ္ အက်ိဳး ဆက္ေၾကာင့္ အသက္ရွည္ၾကာ ေနရသည္ဟု သုတ္မဟာ (ဝါ) အဌကထာသတၱပၪၥသုတ္
ေတာ္တြင္ ေဟာၾကား ေတာ္မူခဲ့ သည္။
ထုိသုတ္ေတာ္လာ ေဟာၾကားခ်က္ကို သိေတာ္မူေသာ ေရွးမင္းအဆက္ဆက္
တုိ႔သည္ မ်က္ေမွာက္အက်ိဳ
း၊ တမလြန္ အက်ိဳး တုိးပြားေစရန္ ကန္၊ ေခ်ာင္း၊ ဆည္ေျမာင္းမ်ားက
ုိ ဆည္ဖုိ႔ျခင္း၊ ျပဳျပင္ျခင္း စေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင္
့ ဤမိတီၳလာ ကန္ ေတာ္ႀကီးကုိ ဆည္ဖုိ႔ ျပဳျပင္ခဲ့ေၾကာင
္း သမုိင္း အေထာက္အထားအရ သိရပါသည္။
မည္သည့္ရည္ရြယ္ခ
်က္ျဖင့္ ဆည္ဖုိ႔ခဲ့သည္ျဖ
စ္ေစ မိတီၳလာကန္ေရကို
အမွီျပဳ၍ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစ
ြာ ေတာင္သူလယ္ သမားမ်ားသည္ ကန္ေရေသာက္ျဖင့္
လယ္ယာစုိက္ပ်ိဳး
စားေသာက္ခဲ့ၾကသည
္။ ယခုလည္း ကန္ေရကို အဓိကထား၍ စုိက္ပ်ိဳး လုပ္ကုိင္စားေသာ
က္ေနၾကသည္။ ေနာင္ကိုလည္း ကန္ေရကုိ အမွီျပဳ၍ စုိက္ပ်ိဳးစားေသ
ာက္သြားဦးမည္ ျဖစ္သည္။ မိတီၳလာ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သား
မ်ားအတြက္လည္း ေသာက္ေရသံုးေရမ်
ား အဓိက အားထားမွီခုိေနရ
ေသာ ကန္ေတာ္ႀကီး ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးသည္ မ်က္ေမွာက္လူသား
မ်ားအတြက္ အက်ိဳးေက်းဇူးျပ
ဳေနေသာ ကန္ေတာ္ႀကီးပင္ျ
ဖစ္သည္။
မိတီၳလာကန္သမုိင
္းကို ေလ့လာၾကည့္ေသာအခ
ါ သကၠရာဇ္အမ်ိဳးမ်
ိဳးကုိ ေတြ႕ရသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ ေတြ႕ရသည္မွာ လည္း ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးတု
ိ႔၏ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံ
ုးစံအရ ကြဲျပားျခားနားေ
နရသည္ကုိ သိလာရသည္။ သကၠရာဇ္မ်ား မွာ ကလိယုဂ္သကၠရာဇ္၊
မဟာသကၠရာဇ္ႏွင့္
သာသနာသကၠရာဇ္တုိ
႔ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သကၠရာဇ္သံုးမ်ိဳ
းကြဲျပားေနသည္ ကုိ သိရန္လုိသည္။
ကလိယုဂ္သကၠရာဇ္ဆ
ုိသည္မွာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရ
ား ပြင့္ေတာ္မမူမီက
ာလ ထင္ရွားရွိေသာ သကၠရာဇ္ျဖစ္သည္။
မဟာသကၠရာဇ္ဆုိသည
္မွာ ကလိယုဂ္သကၠရာဇ္ေ
နာက္ ပြားတတ္လာေသာ သကၠရာဇ္ ၆၈ခုႏွစ္သုိ႔ေရာ
က္ေသာအခါ အေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၳမင္းသားကု
ိ ဖြားျမင္ေတာ္မူသ
ည္တုိ႔ေၾကာင့္ ထုိသကၠရာဇ္ကုိ မဟာသကၠရာဇ္ဟု ေခၚသည္။
သာသနာသကၠရာဇ္ဆုိ
သည္မွာ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မူသည့္
ႏွစ္တြင္ပင္ အဇာတသတ္မင္းက အရွင္ မဟာကႆပမေထရ္ႏွင္
့ တုိင္ပင္၍ သာသနာခုႏွစ္ႏွင္
့အညီျဖစ္ေစရန္ သကၠရာဇ္ ၁၄၈ခုကုိ အႂကြင္းမထားဘဲ “ေဒဝိယ” ဟူေသာ ပိဋကတ္သခ်ာၤကိန္
းျဖင့္ ၿဖိဳေတာ္မူၿပီးလ
ွ်င္ တစ္ကစ၍ ေရတြက္လာသည့္ သကၠရာဇ္ျဖစ္သည္။
ထုိမွစ၍ သာသနာ ႏွင့္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ႏွစ
္ရပ္ ၿပိဳင္၍ ဝင္လာသည္။
အာကာရဌ
မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ လက္မမြန္မဆြ ပထမဦးဆံုး ဆည္ဖုိ႔ခဲ့ေသာ မင္းႀကီးသည္ အာကာရဌမင္းႀကီးျ
ဖစ္သည္။ ကလိယုဂ္သကၠရာဇ္ ၃ခုႏွစ္တြင္ အာကာရဌမင္းႀကီးသ
ည္ ရဲမက္စစ္သည္ ဆင္ျမင္း ဗုိလ္ပါ၊ ေနာက္လုိက္ေလးသိ
န္းေက်ာ္ျဖင့္ ထြက္ခ်ီေတာ္မူလာ
ၿပီး ဤမိတီၳလာကန္ေတာ္
ႀကီးကုိ စတင္ဖန္ဆင္း တူးေဖာ္ဆည္ဖုိ႔ခ
ဲ့ေသာ မင္းျဖစ္သည္။
ဤကန္ေတာ္ႀကီးကုိ
အာကာရဌမင္းႀကီး စတင္ဆည္ဖုိ႔ခဲ့စ
ဥ္က ကန္ေတာ္တဝုိက္တြ
င္ သွ်ိသွ်ားပင္မ်ာ
းစြာ ေပါက္ေရာက္လ်က္ရ
ွိသည္။ ကန္ေတာ္တဝုိက္တြ
င္ ေပါက္ေရာက္ေနေသာ
သွ်ိသွ်ားသီးမ်ာ
းကုိ ဘုရားသားေတာ္ အရိယာ ဝိဇၨာ ရဟႏၱမေထရ္ျမတ္တု
ိ႔ သံုးေဆာင္ေတာ္မူ
ၾက၍ ဤကန္ေရကုိ ေသာက္သံုးေတာ္မူ
ၾကရာ ေနရာျဖစ္ေသာေၾကာ
င့္ အာကာရဌမင္းႀကီးသ
ည္ ဤကန္ေတာ္ကုိ “သွ်ိသွ်ား ကန္ေတာ္” ဟု အမည္သမုတ္ေတာ္မူ
ခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိတီၳလာကန္ ေတာ္အစ အာကာရဌမင္းႀကီးက
ဟု ေခၚဆုိ၍ ကဗ်ာေတးထပ္ လကၤာမ်ား စပ္ဆုိခဲ့သည္။
ကုသမင္း
မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ဒုတိယဆည္ဖုိ႔ခဲ့
ေသာမင္းမွာ သဝတၳိျပည့္ရွင္ ပပဝတီမိဖုရား၏ ၾကင္ရာေတာ္ ကုသမင္း ျဖစ္သည္။ ကုသဝတၳျပည့္ရွင္
ဘုရင္ကုသမင္းႀကီ
းသည္ ကလိယုဂ္သကၠရာဇ္ ၇ခုႏွစ္တြင္ ဆင္၊ ျမင္း၊ ရထား၊ ေျခလ်င္ဗုိလ္ပါ တုိ႔ျဖင့္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ဒုတိယအႀကိမ္ဆည္ဖ
ုိ႔ခဲ့ေသာ မင္းတစ္ပါးျဖစ္သ
ည္။ ကန္အမည္ကုိလည္း “သွ်ိသွ်ားကန္” ဟုပင္ သတ္မွတ္ေတာ္မူခဲ
့သည္။
ဘုိးေတာ္ အၪၥန
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀ခုႏွစ္တြင္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဘုိးေတာ္ အၪၥနမင္းႀကီးသည္
ေဆြေတာ္ရွစ္ေသာင
္း မ်ိဳးေတာ္ ရွစ္ေသာင္းႏွင့္
တကြ ကပၸိလဝတ္ျပည္မွ ၾကည္းေၾကာင္း၊ ေရေၾကာင္း၊ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ကု
ေဋျဖင့္ ႂကြခ်ီေတာ္မူလာၿ
ပီး၊ မိတီၳလာကန္တည္ရာ
အရပ္ကုိ ေတာင္ကုန္းေတာင္
စဥ္၊ ေရလာေရစီး၊ ကုန္းက်င္း၊ ေခ်ာင္းေျမာင္း အရပ္ေဒသမ်ားျဖင္
့ ခ်င့္ခ်ိန္ ၍ ထာဝရတည္တံ့ရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး တတိယအႀကိမ္ဆည္ဖု
ိ႔ ျပဳျပင္ခဲ့ေသာ မင္းျဖစ္သည္။ ကန္ေတာ္အမည္ကုိလ
ည္း “သွ်ိသွ်ား ကန္” ဟုပင္ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည
္။
ကဝိသာရမၪၥဴသာက်မ
္းတြင္ ဘုိးေတာ္အၪၥနမင္
းႀကီး မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ဆည္ဖုိ႔ေတာ္မူစဥ
္ ဘုရင္မင္းျမတ္၏ ဘုန္းတန္ခုိးအာႏ
ုေဘာ္ေၾကာင့္ သိၾကား၊ ျဗဟၼာနတ္မ်ားစြာ
တုိ႔က ေစာင့္ေရွာက္လ်က
္ နဂါးမင္းတုိ႔သည္
အေနာတတ္အုိင္မွ ေရကုိ ေဆာင္ယူ၍ ကန္ေတာ္ကုိ ေရကို အန္ေစသည္။ သိၾကား၊ ျဗဟၼာမ်ားစြာတုိ
႔ကလည္း ဤေရကန္ေတာ္သည္ ေနာင္လာ မည့္ ရွစ္ေသာင္းေလးေထ
ာင္တုိင္ေအာင္ တည္လိမ့္မည္ဟု ဆုိသည္။
အနာတပိဏ္သူေဌး
မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ခုႏွစ္သုိ႔ေရ
ာက္ေသာအခါ သာဝတၱိျပည္မွ အနာတပိဏ္သူေဌးႀက
ီးသည္ ေနာက္လုိက္ေျခြရ
ံ သင္းပင္းငါးေထာင
္ေက်ာ္ျဖင့္ သွ်ိသွ်ားကန္ေတာ
္ႀကီးအား စတုတၳအႀကိမ္ ဆည္ဖုိ႔ျပင္ျပင္
ေတာ္မူသည္။ ကန္ေတာ္အမည္ကုိ လည္း “သွ်ိသွ်ားကန္” ဟု သမုတ္ေတာ္မူခဲ့သ
ည္။
အဇာတသတ္
သာသနာေတာ္သကၠရာဇ
္ ၁၅ခုႏွစ္သုိ႔ေရာ
က္ေသာအခါ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည့္ရ
ွင္ ပထမသံဃာယနာတင္ ဘုရင္ အဇာတသတ္မင္းသည္ စစ္သည္ဗုိလ္ပါတစ
္ကုေဋျဖင့္ သွ်ိသွ်ားကန္ေတာ
္ႀကီးအား ပၪၥမအႀကိမ္ ဆည္ဖုိ႔ေတာ္မူၿပ
ီး ကန္ေတာ္ အမည္ကုိလည္း “သွ်ိသွ်ားကန္”ဟ
ုပင္ မွည့္ေခၚေတာ္မူသ
ည္။
ကာလာေသာကမင္း
သာသနာေတာ္သကၠရာဇ
္ ၁၁၀ျပည့္ႏွစ္သို
႔ ေရာက္ေသာအခါ ေဝသာလီျပည့္ရွင္
ဒုတိယသံဃာယနာတင္
ဘုရင္ ကာလာ ေသာကမင္းသည္ စစ္သည္ရဲမက္ဗုိလ
္ပါ တစ္ကုေဋေက်ာ္ျဖင
့္ သွ်ိသွ်ားကန္ေတာ
္ႀကီးကုိ ဆဌမအႀကိမ္ ျပဳျပင္ေတာ္ မူၿပီး “မဂၤလာကန္ေတာ္”ဟ
ူ၍ အမည္သစ္မွည့္ေခၚ
ေတာ္မူသည္။
သီရိဓမၼာေသာကမင္
း
သာသနာေတာ္သကၠရာဇ
္ ၂၁၈ခုႏွစ္တြင္ သီရိဓမၼာေသာကမင္
းႀကီးသည္ ေရကန္ေပါင္း ၈၄၀၀၀ တူးေဖာ္ရာတြင္ မိတီၳလာကန္လည္း တစ္ကန္အပါအဝင္ျဖ
စ္သည္။ သီရိဓမၼာေသာကမင္
းႀကီး၏ ဘုန္းတန္ခုိးေတာ
္ေၾကာင့္ အလြန္တရာ ကမၼဇိဒၶိအာႏုေဘာ
္ႀကီးမားလွ၍ တန္ခုိးမာနထန္လွ
ေသာ အေနာတတ္အုိင္ေတာ
္ေစင့္ နေႏၱာပနႏၱနဂါးမင
္းႀကီးလည္း ဘုရင္ ႀကီး၏ တန္ခုိးေတာ္ကုိ မလြန္ဆန္ရဲဘဲ မိမိေနထုိင္ေစာင
့္ၾကပ္ရာ အေနာတတ္ေရအုိင္သ
ာမွ အာခံတြင္းျဖင့္ ေရမ်ားကုိ သယ္ ေဆာင္၍ အျခားနတ္နဂါးမ်ာ
းႏွင့္အတူ ေရမ်ားကို သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေ
စရာ မိတီၳလာကန္ေတာ္အ
တြင္းဝယ္ ကမ္းလံုးညြတ္မွ်
ေရမ်ားျပည့္လွ်ံ
ေမာက္ေတာ္မူသည္။
ဤကန္ေတာ္မဂၤလာသည
္ နတ္နဂါးတုိ႔၏ အေနာတတ္ေရအုိင္သ
ာမွ ေရကို သယ္ေဆာင္၍ ေဆာက္တည္ဆည္ဖုိ႔
ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္
ဘုန္းတန္ခုိးအာႏ
ုေဘာ္ျဖင့္ ျပည့္စံုၿပီး ျမင့္ျမတ္ေသာနတ္
ေရစင္ ျဖစ္သည္။
ဘိသိတ္ေတာ္ေရစင္
ဤကဲ့သုိ႔ နတ္နဂါးမ်ား သယ္ေဆာင္လာသည့္ အေနာတတ္ေရအုိင္သ
ာမွ နတ္ေရေတာ္မ်ား ပါရွိသျဖင့္ တန္ခုိး အာဏာဘုန္းေတဇာအလ
ြန္ ႀကီးမားထြန္းေတာ
က္လုိေသာ ဘုရင္ေလာင္းလ်ာမ
င္းတကာတုိ႔သည္ ရာဇဘိသိတ္၊ မုဒၵဘိသိတ္ စသည့္ ဘိသိတ္ငါးပါးတုိ
႔ကုိ ခံယူေသာေသာအခါ၌ မိတီၳလာကန္ေတာ္မ
ွ ေရကုိ ေဆာင္က်ဥ္းသယ္ယူ
၍ “ဘိသိတ္ေတာ္ ေရစင္” အျဖစ္ အသံုးျပဳၾကသည္။
ဤကဲ့သုိ႔ သီရိဓမၼာေသာကမင္
းႀကီးသည္ ဤမိတီၳလာကန္ေတာ္
ႀကီးကုိ သတၱမအႀကိမ္ေျမာက
္ ဆည္ဖုိ႔ေတာ္မူၿပ
ီး ကန္ေတာ္အမည္ကုိ “ကဋာဝက” ကန္ေတာ္ဟူ၍ ဘြဲ႕မည္သစ္ သမုတ္ေတာ္မူခဲ့သ
ည္။
သီရိဓမၼာေသာကမင္
းႀကီးသည္ မိတီၳလာကန္ေတာ္က
ုိ ဆည္ဖုိ႔ေတာ္မူစဥ
္ အင္းမႀကီးရြာအနီ
း ေရႊမင္းဝံေတာင္ေ
ျခတြင္ “ေရႊမုေဌာ”ေစတီေ
တာ္တစ္ဆူ တည္ထားကုိးကြယ္ခ
ဲ့သည္။ ထုိေစတီမွာ သာစည္ၿမိဳ႕နယ္၊ ရြာႀကီးရြာအနီးရ
ွိ “ေရႊယင္ေမွ်ာ္” ေစတီေတာ္ျဖစ္သည္
။ ထုိ႔အျပင္ ေခ်ာင္းေကာက္ေခ်
ာင္းအနီး အင္းရြာ၏ အေရွ႕ထိပ္တြင္ စစ္သည္ေတာ္တပ္သာ
းမ်ား အားလံုး စု႐ုံး၍ တည္ထားေသာေၾကာင္
့ “လံုးေတာ္ေစတီ”ဟ
ု ဘြဲ႕မည္ခ်ီးေျမႇ
ာက္ေတာ္မူသည္။ ထုိေစတီေတာ္ကုိ ယခုအခါ “လံုးေစတီ”ဟု အမည္တြင္သည္။
ဒုဌဂါမဏီမင္း
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၃၆၄ခုႏွစ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ သိဟဋျပည့္ရွင္ ဘုရင္ဒုဌဂါမဏီမင
္းႀကီး သည္ ရဲမက္ဗုိလ္ေျခ ကုိးကုေဋေက်ာ္ျဖ
င့္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီး အဌမအႀကိမ္ ဆည္ဖုိ႔ေတာ္မူၿပ
ီး ကန္ေတာ္အမည္ကုိလ
ည္း မူလ “သွ်ိသွ်ားကန္ ေတာ္ႀကီး”ဟူ၍ပင္
ပညတ္ေတာ္မူသည္။
သမုဒၵရိမင္း
သာသနာေတာ္သကၠရာဇ
္ ၆၁၇ခုႏွစ္တြင္ သီရိေခတၱရာျပည္မ
ွ သမုဒၵရီမင္းႀကီး
သည္ ေျခြရံစစ္သည္ ေျခာက္သိန္း ေက်ာ္ျဖင့္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ နဝမအႀကိမ္ေျမာက္
ဆည္ဖုိ႔ေတာ္မူသည
္။ သမုဒၵရီမင္းသည္ ကန္ေတာ္ႀကီးကုိ မဂၤလာ က်က္သေရ တင့္တယ္သျဖင့္ “ေမတၱာကန္ေတာ္”ဟ
ူ၍ အမည္သစ္ မွည့္ေခၚေတာ္မူသ
ည္။
ပုပၸါးေစာရဟန္း
ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၃၃၅ခုႏွစ္တြင္ ပုဂံျပည့္ရွင္ဘု
ရင္ ပုပၸါးေစာရဟန္းသ
ည္ စစ္သည္ဗုိလ္ေျခသ
ံုးသိန္းေက်ာ္ျဖ
င့္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ဒႆမအႀကိမ္ ဆည္ဖုိ႔ေတာ္မူၿပ
ီး ကန္ေတာ္အမည္ကုိလ
ည္း မူလအမည္ “သွ်ိသွ်ားကန္”ဟ
ူ၍ပင္ ျပန္လည္ သမုတ္ေတာ္မူသည္။
အေနာ္ရထာမင္း
ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၄၁၄ခုႏွစ္တြင္ ပုဂံျပည့္ရွင္ အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ အၿမဲဆည္းကပ္ကုိး
ကြယ္ေနေသာ အရွင္ အရဟံမေထရ္အမွဴးျ
ပဳ၍ မေထရ္ႀကီးကုိးပါ
းႏွင့္ ရဟႏၱာမေထရ္ငယ္ ခုႏွစ္ရာျဖင့္ မိတီၴလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ျပဳျပင္ဆည္ဖုိ႔ခ
ဲ့ သည္။
အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ လာေရာက္ဆည္ဖုိ႔စ
ဥ္က အရွင္အရဟံဦးေဆာ
င္ေသာ မေထရ္ ႀကီးကုိးပါး၊ ရဟႏၱာမေထရ္ငယ္ ၁၆ပါးတုိ႔ႏွင့္ မိတီၳလာနယ္တဝုိက
္တြင္ သိမ္ကုိးသိမ္ကုိ
တစ္ၿပိဳင္တည္း သမုတ္ေတာ္မူခဲ့သ
ည္။
မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးတြင္ အေနာ္ရထာမင္းလက္
ထက္ကစ၍ သိမ္ကုိးသိမ္၊ ဂူကုိးဂူ၊ အင္းကုိးအင္း၊ ကုန္းကုိးကုန္း ဟူ၍ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကာ
းခဲ့သည္။ အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ ကန္ေတာ္တဝုိက္တြ
င္ သာသနဒၶဇေစတီ၊ ေရႊေစာလူးေစတီ၊ ရွင္ပစ္ဇယစ္ေစတီ
၊ ေရႊဂူလွႏွင့္ ေရႊဂူႀကီးဟူေသာ ေစတီငါးဆူ တည္ထားကုိးကြယ္ခ
ဲ့သည္။
ႀကိဳးၾကာမွတ္တုိ
င္
အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ ဆည္ဖုိ႔ျပဳျပင္ၿ
ပီးစီးေသာအခါ ေရလြတ္ရန္ ေရျပြန္ေက်ာက္ တံခါးတစ္ခုကုိ တည္ေဆာက္ထားသည္။
ထုိေရျပြန္ေက်ာက
္တံခါးႀကီး၏ မနီးမေဝးတြင္ “ႀကိဳးၾကာမွတ္တု
ိင္” တစ္တုိင္ကုိ လံုးပတ္ေလးေတာင္
ခန္႔ရွိ အင္ၾကင္းႏွစ္သစ္
သားတုိင္ကုိ ခုိင္ခံ့စြာ စုိက္ထူထားသည္။ ထုိေရမွတ္တုိင္ေ
အာက္ေျခမွစ၍ လက္သစ္ေကာင္တာ အမွတ္အသားေရးေစၿ
ပီးလွ်င္ တုိင္ထိပ္ဖ်ား၌ ဟသၤာျပဒါးေဆးျဖင
့္ မြမ္းမံျခယ္သထား
သည့္ ႀကိဳးၾကာ ငွက္႐ုပ္တစ္ခုကု
ိ ထုလုပ္တပ္ဆင္ထား
သည္။
ဤကဲ့သုိ႔ ႀကိဳးၾကာေရမွတ္တ
ုိင္ကုိ စုိက္ထူၿပီးလွ်င
္ အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ ဤကဲ့သုိ႔ သစၥာေတာ္ျမတ္ကုိ
ရြတ္ဆုိ ေတာ္မူသည္။
“ဤကန္ေတာ္အတြင္း
သုိ႔ မည္မွ်ေလာက္ပင္ ေရလာေရေရာက္ၿဖိဳ
းေမာက္ႀကီးမားေစ
ကာမူ ဤႀကိဳးၾကာ ငွက္၏ ႏႈတ္ သီး ေရစြက္ျခင္း မျဖစ္ေစသတည္း။ ႀကိဳးၾကာေရ မေသာက္ေစသတည္း” ဟူ၍ သစၥာေတာ္ဆုိခဲ့သ
ည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ကန္ေတာ္၏ အံ့ဖြယ္မ်ားထဲတြ
င္ ႀကိဳးၾကာမေသာက္ ေရမေနာက္ဟူ၍ပင္ ပါရွိသည္။
မေထာင္းတာ ေမာင္ႏွမ
အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ ကန္ေတာ္ႀကီးကုိ ဆည္ဖုိ႔ျပဳျပင္ၿ
ပီးေနာက္ မိမိ၏ ကန္ေတာ္ႀကီးကုိ မည္မွ်ေလာက္ က်ယ္ဝန္းသည္ကုိ သိလုိေတာ္မူသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ တစ္ေန႔တြင္ ျမင္းသည္ေတာ္ ေယာက္ဖေတာ္ အား ကန္ေတာ္ႀကီးကုိ ပတ္လည္သို႔ ေစလႊတ္ၾကည့္႐ႈေစ
ခဲ့သည္။ လမ္းခုလတ္ေက်းရြ
ာမ်ားတြင္ ျမင္းလဲလွယ္ရန္ အေထာက္ အႀကိဳခ်ထားသည္။ ျမင္းသည္ေတာ္မွာ
မရပ္မနားတလႊားတည
္း ခုိင္းႏွင္စီးရသ
ည္။
ေယာက္ဖေတာ္ ျမင္းသည္ေတာ္လည္
း နံနက္ ၾကက္ဆင္း ၆နာရီမွ ၿမိဳ႕ေတာင္တံခါး
မွ စထြက္၍ ကန္ေတာ္ႀကီးအား တစ္ပတ္လွည့္လည္ၾ
ကည့္႐ႈရာ ညေနၾကက္တက္ ၆နာရီတြင္ ေျမာက္ၿမိဳ႕တံခါ
းမွ ျပန္ဝင္လာသည္။ ျမင္းသည္ေတာ္အား
အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းက “အေမာင္ ကန္ေတာ္ေရဝပ္ အဘယ္သုိ႔ ရွိသနည္း” ဟု ေမးေတာ္မူရာ “အရွင္မင္းႀကီး အရွင္ျမတ္၏ ဝိဇၨာေယာက္်ား ပန္းေတာ္ဆက္ ေမာင္ဗ်တၱ၏ ဂမုန္းနတ္ပန္းေဆ
ာင္ၾကဥ္းရာ စခန္းျဖစ္ေသာ ေတာင္ေတာ္ေရႊပုပ
ၸါး၏ ေတာင္ ခါးပန္းတြင္ ေျမာင္း႐ုိးျပတ္
လ်က္ ေတာင္ေတာ္ႏွင့္ ၾကက္မတစ္ဝပ္စာမွ
် ကြာျခား၍ ေတာင္ေတာ္ကုိ မထိလာေသာ ေရျဖစ္ပါ သည္ ဘုရား” ဟု ျပန္လည္ေလွ်ာက္ထ
ားသည္။
ထုိအခါ အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ ငါဆည္ေတာ္မူေသာ ကန္ေတာ္ေရသည္ ပုပၸါးေတာ္ကုိ မထိလာသည္ျဖစ္ေသာ
ေၾကာင့္ မထိလာကန္ေတာ္ပင္
ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယေန႔မွစ၍ ကန္ေတာ္အား “မထိလာကန္ေတာ္”ဟ
ု ေခၚတြင္ေစရန္ အမိန္႔ေတာ္ခ်မွတ
္သည္။
ေယာက္ဖေတာ္ ျမင္းသည္ေတာ္သည္
ကန္တပတ္ျမင္းစီး
၍ မရပ္မနားၾကည့္႐ႈ
ရ၍ ရင္စည္းတဘက္ကုိ ေျဖလႊတ္ လုိက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ႐ုတ္တရတ္ေမ့ေျမာ
သြားေလသည္။ ထုိသို႔ ျမင္သည္ေတာ္ ေမ့ေျမာေနစဥ္ ႏွမျဖစ္သူ မိဖုရားငယ္ သည္ ေမာင္ေတာ္၏ အသက္အႏၱရာယ္ကုိ စုိးရိမ္ေတာ္မူသ
ျဖင့္ ေမာင္ေတာ္အား သက္သာေတာ္မူပါရဲ
႕လားဟု ေမးျမန္းေသာ အခါ ေမာင္ျဖစ္သူ ျမင္းသည္ေတာ္က “မေထာင္းတာပါ”ဟူ
၍ တစ္ခြန္းသာ ေျဖၾကားၿပီး အေမာဆုိ႔ရင္ကြဲန
ာက်ကာ ကြယ္လြန္ အနိစၥေရာက္၍ နတ္စိမ္းျဖစ္ေလသ
ည္။
ႏွမျဖစ္သူလည္း ေမာင္ေတာ္ျမင္းသ
ည္ေတာ္ အျဖစ္ကုိ ယူႀကံဳးမရျဖစ္ကာ
ေနရာတြင္ပင္ လတ္တေလာ ေမာင္ျဖစ္သူ စိတ္ျဖင့္ ေသပြဲဝင္ေလသည္။ ႏွမျဖစ္သူလည္း ေမာင္ကဲ့သုိ႔ပင္
နတ္စိမ္း ျဖစ္ရျပန္သည္။
ဤကဲ့သုိ႔ ေမာင္ႏွမႏွစ္ဦး
စလံုး နတ္စိမ္းမ်ား ျဖစ္ၾက၍ အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းအား ကုိယ္ထင္ျပကာ “နတ္စိမ္းဘဝတြင္
ေနထုိင္စရာမရွိဘ
ဲ အတိဒုကၡေရာက္၍ ေနရာဌာန အပုိင္စားေပးသနာ
းရန္ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက
္ထားရာ” အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
း က ေျမာက္ဘက္ကန္႐ုိ
းတြင္ နတ္စင္နတ္ကြန္းတ
ုိ႔ တည္ေဆာက္ေပးၿပီး
မေထာင္းတာကန္႐ုိ
းႏွင့္ မေထာင္းတာေမာင္ႏ
ွမ နတ္နန္းဟု သတ္မွတ္ေနရာ ေပးခဲ့သည္။
ေရႊငါးႀကီးႏွစ္ေ
ကာင္
မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ ဆည္ဖုိ႔ၿပီးေသာအ
ခါ ဤကန္ေတာ္အတြင္း႐
ွိ အႀကီးဆံုးေသာ ငါးရံ႕ႀကီးႏွစ္ေ
ကာင္ကုိ ႀကိမ္စႀကၤာျဖင့္
႐ုိက္ခတ္ေခၚငင္ေ
တာ္မူၿပီး အျခားငါးမ်ားႏွင
့္ ထင္ရွားကြဲျပားေ
စရန္ ဦးေခါင္းတြင္ ေရႊစင္ ေရႊျပားမ်ားခ်လ်
က္ “အသင္ ငါးႀကီးႏွစ္ေကာင
္သည္ ဤမထိလာ ကန္ေရေသာက္မွန္ျ
ငား လူအမ်ားတုိ႔အတြက
္ ေကာင္းဆုိး ႏွစ္ပါး နိမိတ္မ်ား ထင္ရွားျပဆုိႏုိ
င္ေသာ နိမိတ္ညႊန္ငါးမ်
ားအျဖစ္ တည္ရစ္ၾကေစ၊ နယ္ပုိင္ဆုိင္ရာ
နတ္မ်ားစြာတုိ႔က
လည္း မ်ိဳးမတူညီ စံုညီ႐ုိင္းပင္း
ၾကေစ၊ အကယ္၍ ဖမ္းယူႏွိပ္စက္ခ
ဲ့ေသာ္၊ ဖမ္းယူစားေသာက္ခ
ဲ့ေသာ္ ဝမ္းေလွ်ာ၊ ဝမ္းပ်က္၍ ေဘး ဒုကၡဆုိး၊ အေသဆုိးျဖင့္ ေသေၾကပ်က္စီးေစသ
တည္း” ဟူ၍ အမိန္႔ေတာ္ ခ်မွတ္ခဲ့သည္။
ထုိငါးႀကီးႏွစ္ေ
ကာင္မွ ကၽြဲႀကီးတမွ် ႀကီးမားလွသည္ဟု ဆုိသည္။ ထုိငါးႀကီးႏွစ္ေ
ကာင္အနက္ တစ္ေကာင္မွာ ၁၂၈၈ ခုႏွစ္က ကန္ေရဝင္အားႀကီး
သျဖင့္ ကန္႐ိုးေပၚေရေက်
ာ္ၿပီး ကန္က်ိဳးေပါက္ခဲ
့သျဖင့္ ကန္ေတာ္ေအာက္သို
႔ ေမ်ာပါသြားရာ ကန္ေအာက္သားမ်ား
သတ္ျဖတ္စားေသာက္
ၾကေသာေၾကာင့္ လူအမ်ား ဝမ္းေလွ်ာေသကုန္
ၾကသည္ဆုိ၏။
အေနာ္ရထာမင္းႀကီ
းသည္ မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးကုိ လာေရာက္ဆည္ဖုိ႔စ
ဥ္က အရွင္အရဟံဦးေဆာ
င္ေသာ မေထရ္ ႀကီး ကုိးပါး၊ ရဟႏၱာမေထရ္ငယ္ ၁၆ပါးတုိ႔ျဖင့္ မိတီၳလာနယ္တဝုိက
္တြင္ သိမ္ကုိးသိမ္ကုိ
တစ္ၿပိဳင္တည္း သမုတ္ေတာ္မူခဲ့ သည္။
မိတီၳလာကန္ေတာ္ႀ
ကီးတြင္ အေနာ္ရထာမင္းလက္
ထက္မွ စ၍ သိမ္ကုိးသိမ္၊ ဂူကုိးဂူ၊ အင္းကုိးအင္း၊ ကုန္းကုိးကုန္း ဟူ၍ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကာ
းခဲ့သည္။
“သိမ္ကုိးသိမ္”
သိမ္ကုိးသိမ္ကုိ
လက္ယာရစ္ လွည့္ပတ္မည္ဆုိလ
ွ်င္ “ပဲသီတာသိမ္” ကုိ စတင္ေတြ႕ရမည္ျဖစ
္သည္။ ပဲသီတာသိမ္ မွာ အလည္ရြာနယ္ေျမ၊ ျမင္းကန္ေက်းရြာ
အုပ္စုတြင္ ပါဝင္ၿပီး ဆည္ကုန္းေက်းရြာ
အနီး မိတီၳလာ-ေက်ာက္ပ
န္းေတာင္း ကားလမ္းေဘးတြင္ တည္ရွိသည္။ ပဲသီတာသိမ္ကုိ ရဟႏၱာ အရွင္စုနႏၵက ႀကီးၾကပ္ခဲ့သည္။
ဒုတိယေတြ႕ရမည့္သ
ိမ္မွာ “ကတၱဴကန္သိမ္” ျဖစ္သည္။ ကတၱဴကန္သိမ္မွာ ေမြအုပ္စုတြင္ ပါဝင္ၿပီး အုိမေတြ႕ရြာ အေရွ႕ဘက္ သိမ္ေတာ္ကုန္းတြ
င္ တည္ရွိသည္။ ယခင္က သြားလာရန္ ခက္ခဲေသာ္လည္း ယခုအခါ ရန္ကုန္-မႏၱေလး အျမန္ လမ္းမႀကီးေဘးတြင
္ ရွိသျဖင့္ သြားလာရန္ အထူးလြယ္ကူသြားၿ
ပီျဖစ္သည္။ ကတၱဴကန္သိမ္ကုိ ရဟႏၱာအရွင္ရဌက ႀကီးၾကပ္ ခဲ့သည္။
တတိယေတြ႕ရမည့္သိ
မ္မွာ “ဝက္ေက်ာက္သိမ္”
ျဖစ္သည္။ ဝက္ေက်ာက္သိမ္မွ
ာ ေညာင္ပင္လွ်ိဳေက
်းရြာအုပ္စုတြင္
ပါဝင္ၿပီး ဝက္ေက်ာက္ရြာ ေျမာက္ဘက္တြင္ တည္ရွိသည္။ ဝက္ေက်ာက္သိမ္ကု
ိ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ ရွင္ဗာကုလက ႀကီးၾကပ္ခဲ့ သည္။
စတုတၳေတြ႕ရမည့္သ
ိမ္မွာ “ရွင္ပင္ကူသိမ္”
ျဖစ္သည္။ ရွင္ပင္ကူသိမ္မွ
ာ ရြာမအုပ္စု၊ ရွင္ၿမိဳ႕ရြာအနီ
းတြင္ တည္ရွိသည္။ ယခုအခါ ခ်မ္းေအးသာယာၿမိ
ဳ႕သစ္ ေျမာက္ဘက္တြင္ တည္ရွိသည္။ ရွင္ပင္ကူသိမ္ကု
ိ ရဟႏာၱရွင္ေမာဂၢလ
ိက ႀကီးၾကပ္ခဲ့ သည္။
ပၪၥမေတြ႕ရမည့္သိ
မ္မွာ “သားဖန္းသိမ္”ျဖ
စ္သည္။ သားဖန္းသိမ္မွာ မိတီၴလာေျမာက္ဘက
္ ငါးမုိင္ကြာ မိတီၳလာ- ပင္းတလဲသြား ကားလမ္းေဘးတြင္ တည္ရွိသည္။ သားဖန္းေတာင္ရြာ
ေျမာက္ဘက္ကုန္းတ
ြင္တည္ရွိသည္။ သားဖန္းသိမ္၏ ထူးျခားခ်က္မွာ ေရွးအေဆာက္အဦးအ
တုိင္း ဘံုငါးဆင့္ တန္ေဆာင္းႏွင့္ ေစတီေတာ္အတြင္းရ
ွိ ႐ုပ္ပြားေတာ္မွာ
လည္း ပုဂံ လက္ရာ ႐ုပ္ပြားေတာ္ျဖစ
္သည္။ ထူးျခားရွားပါးသ
ည့္ သိမ္ေတာ္ျဖစ္သည္
။ သားဖန္းသိမ္ကုိ ရွင္အရဟံမေထရ္ျမ
တ္ႀကီးက ႀကီးၾကပ္ခဲ့သည္။
ဆဌမေတြ႕ရမည့္သိမ
္မွာ “ကလိန္ေျခသိန္”ျ
ဖစ္သည္။ ကလိန္ေျခသိန္မွာ
ရွမ္းတဲနယ္ေျမ၊ ေက်ာင္းရြာအုပ္စ
ု၊ ေလးေထာင့္ကန္ေက်
းရြာ အနီးတြင္ တည္ရွိသည္။ ကလိန္ေျခသိမ္ကုိ
ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ ဓမၼိက ႀကီးၾကပ္ခဲ့သည္။
သတၱမေတြ႕ရမည့္ သိမ္မွာ “ကူျဖဴသိမ္” ျဖစ္သည္။ ကူျဖဴသိမ္မွာ ကူျဖဴသိမ္ေက်းရြ
ာအနီးတြင္ တည္ရွိသည္။ ယခု အခါ သေျပဝ-သာစည္သြား
ကားလမ္းေဘး “ဝန္ဇင္းမင္းရာဇ
ာ” တည္ထားကုိးကြယ္သ
ည့္ ေရႊစည္းခံုေစတီေ
တာ္၏ ေတာင္ ဘက္တြင္ တည္ရွိသည္။ ကူျဖဴသိမ္မွာ သာစည္ၿမိဳ႕နယ္အတ
ြင္းတြင္ ပါဝင္သည္။ ကူျဖဴသိမ္ကုိ ရဟႏၱာရွင္ ေရဝထက ႀကီးၾကပ္ခဲ့သည္။
အဌမေတြ႕ရမည့္သိမ
္မွာ “ကုန္းေတာင္းသိမ
္”ျဖစ္သည္။ ကုန္းေတာင္းသိမ္
မွာ မိတီၳလာ-ေတာင္ႀက
ီး သြား ကားလမ္း ေဘး ေညာင္ကုိင္ေက်းရ
ြာ၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္တ
ြင္ တည္ရွိသည္။ ကုန္းေတာင္းသိမ္
မွာလည္း သာစည္ၿမိဳ႕နယ္တြ
င္ ပါဝင္သည္။ ကုန္းေတာင္းသိမ္
ကုိ ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ ရွင္ယသက ႀကီးၾကပ္ခဲ့သည္။
နဝမေတြ႕ရမည့္သိမ
္မွာ “ထီးသံုးဆင့္သိမ
္” ျဖစ္သည္။ ထီးသံုးဆင့္သိမ္
မွာ မိတီၳလာ-ျမင္းၿခ
ံသြား ကားလမ္းေဘး “ေရႊျမင္မိ” ေစတီေတာ္ဝင္းအတြ
င္း သီရိမဂၤလာရပ္ကြက
္တြင္ တည္ရွိသည္။ “ထီးသံုးဆင့္သိမ
္”မွာ အလယ္သိမ္ ျဖစ္သည္။ ထီးသံုးဆင့္သိမ္
ကုိ ရဟႏၱာအရွင္ နႏၵက ႀကီးၾကပ္ခဲ့သည္။
သိမ္ကုိးသိမ္မွာ
တစ္သိမ္ႏွင့္တစ္
သိမ္ အေျဖာင့္တုိင္းလ
ွ်င္ ႏွစ္မုိင္ခန္႔သာ
ကြာေဝးသည္။ ထီးသံုးဆင့္သိမ္
ကုိ ဗဟုိထား၍ ကန္ေအာက္ေလးသိမ္
ႏွင့္ ကန္အထက္ ေလးသိမ္ တည္ေဆာက္ထားျခင္
း ျဖစ္သည္။ သိမ္တုိင္းတြင္ သိမ္ဦး ေစတီရွိသည္။ ေစတီတုိင္းမွာ အေရွ႕ဘက္မုဒ္လွည
့္ထားသည္။ မုဒ္တုိင္းတြင္ တင္ပလႅင္ေခြ႐ုပ္
ပြားေတာ္မ်ား တည္ထားသည္။ ပဲသီတာသိမ္၊ ကတၱဴကန္သိမ္၊ ဝက္ေက်ာက္သိမ္ႏွ
င့္ ရွင္ပင္ဂူသိမ္တု
ိ႔မွာ ကန္အထက္တြင္ရွိေ
သာ သိမ္ေလးသိမ္ျဖစ္
၍ သားဖန္းသိမ္၊ ကလိန္ေျခသိမ္၊ ကူျဖဴသိမ္ႏွင့္ ကုန္းေတာင္းသိမ္
ေလးသိမ္တုိ႔မွာ ကန္ေအာက္ေလးသိမ္
ျဖစ္သည္။ ထုိသိမ္ ကုိးသိမ္ကုိ ရွင္အရဟံ မေထရ္ျမတ္ အမွဴးျပဳ၍ မေထရ္ႀကီးကုိးပါ
းႏွင့္ ရဟႏၱာမေထရ္ငယ္ ၁၆ပါးတုိ႔က တစ္ေန႔တည္း၊ တစ္ရက္တည္း၊ တစ္ၿပိဳင္တည္ပဲတ
ည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း
ျဖစ္သည္။
No comments:
Post a Comment